Ondernemerschap

EIGENZINNIGE KIJK OP PROMOTIEARTIKELEN

BeGlobal - Waddinxveen

Kinderarbeid zijn André Noordwijk en Marco Horneman nooit tegengekomen in de fabrieken die ze in Azië bezochten. Maar op het gebied van werkomstandigheden en duurzaamheid is er nog flink wat verbetering mogelijk. Noordwijk en Horneman zijn stellig: ‘Als je de bodem opzoekt, loop je risico’s. Dat willen we onze klanten niet aandoen.’

‘Als een product niet in orde is, wil je daar je naam of logo niet op hebben staan. Niet als het snel kapot gaat, en al helemaal niet als het onveilig of schadelijk is. Of als sociale misstanden bij de fabrikant aan het licht komen. Daarom kiezen we altijd voor kwaliteit. Zo sluit je de kans op reputatieschade uit.’

 

Hoe weet je of het goed zit bij een leverancier?

André: ‘We gaan regelmatig zelf naar Azië en laten al onze productie in China controleren en certificeren. We zijn ook aangesloten bij BSCI (het Business Social Compliance Initiative, red.) en doen dus pertinent geen zaken met fabrieken waar de sociale omstandigheden niet in orde zijn. En  wettelijk moet alles ook helemaal oké zijn. Dat is toch de normaalste zaak van de wereld?!’

De studievrienden startten BeGlobal Promotions in 2002, met z’n tweeën. Het in Waddinxveen gevestigde bedrijf heeft nu elf mensen in dienst. Ze werken voor grote en kleine bedrijven in binnen- en buitenland. De in de showroom uitgestalde promotieartikelen verraden tal van bekende namen. Daarnaast levert BeGlobal bedrukte kleding, kerst­pakketten, luxe geschenken en aanverwante artikelen.

 

Wat typeert een goed relatiegeschenk?

André: ‘Wij hebben het niet over relatiegeschenken, maar gebruiken de Engelse term product media. Een relatiegeschenk impliceert dat je iets weggeeft zonder dat je er iets voor terug verlangt. Wij zijn echter van mening dat onze producten worden gebruikt met een doel, om een bepaald resultaat te bereiken. We beoordelen product media als onderdeel van de totale marketingmix van onze klanten. Met als uiteindelijk doel hun merken te versterken.’

 

Dat verklaart jullie nieuwe pay-off: Building Brands…

Marco: ‘Die gebruiken we sinds 1 januari, gelijktijdig met de overgang naar een nieuwe huisstijl. Die heeft onze eigen studio ontworpen en ontwikkeld. De drie studiomedewerkers zijn altijd bezig om merken van klanten zo goed mogelijk naar voren te laten komen op producten. Dan zouden we wel gek zijn om niet van hun expertise te profiteren.’

 

Iedereen is altijd op zoek naar de nieuwste trends en gadgets…  

Marco: ‘We jagen niet achter hypes aan. Je hebt veel meer aan producten die hun nut hebben bewezen. We beschikken over een eigen inkoopkantoor in Hong Kong. Dus we zijn wel op de hoogte van de laatste trends in onze markt én we kunnen ter plekke controle houden op de productie als we specifieke product media laten maken.’

André: ‘Wij zijn daarnaast als enig Nederlands bedrijf aangesloten bij IPPAG. Dat is een organisatie waarin we met 31 buitenlandse collega’s samenwerken. Onder meer op het gebied van kennis en inkoop. Door ons gezamenlijk inkoopvolume profiteren alle leden van de beste inkoopvoorwaarden.’

 

Zijn jullie ook actief binnen een branchevereniging?

André: ‘Ik ben bestuurslid van PPP: Platform Promotional Products. Eerst drie jaar als penningmeester en nu als lid van een commissie die de oprichting van een nieuwe Europese brancheorganisatie voorbereidt. We zijn ook bezig met een Europees keurmerk voor Corporate Social Investment. Dat zou mooi zijn. Want er komt de laatste tijd veel goedkope rotzooi hierheen. De controle op de import schiet tekort. Dan hebben we als branche zelf de verantwoordelijkheid dat het kaf van het koren wordt gescheiden.’

 

Waarom hangen er wielertenues van Alpe d’Huzes in jullie showroom?

André: ‘Het zijn mijn eigen shirts. Ik heb vier edities meegereden. Maar de band met Alpe d’HuZes gaat verder. We zijn sinds 2011 merchandising partner. Op de wielerkleding na komen al hun producten via ons. Door ze voor of onder de inkoopprijs te leveren, sponsoren we hen. Die producten verkopen ze en daarmee verdient de stichting veel geld voor het onderzoek naar kanker.’

Marco: ‘Dat doen we voor nog meer partijen. Ook bij Excelsior en hun maatschappelijke stichting Excelsior4All zijn we merchandising partner. Negen jaar inmiddels. Ook in eigen omgeving wil je als ondernemer toch maatschappelijk verantwoord bezig zijn?

Dit artikel wordt u aangeboden door

BeGlobal

Onze producten worden gebruikt met een doel, om een bepaald resultaat te bereiken. We beoordelen product media als onderdeel van de totale marketingmix van onze klanten. Met als uiteindelijk doel hun merken te versterken.’

Meer nieuws