Ondernemerschap

‘Feyenoord City? Een historische fout!’

Perfect Groep - Gouderak

Je hebt van die gesprekken… Die nemen automatisch een eigen richting in een eigen tempo. Het gesprek met Wim van Merkensteijn bij Golfcenter Seve wás zo’n gesprek. Op zoek naar de roodwitte lijn tussen zijn ondernemerschap bij Perfect Groep en zijn onvoorwaardelijke liefde voor Feyenoord ging het gesprek onbewust over de zin en onzin van verandering… in de geest van de profetische woorden van Bob Dylan.

‘Mijn vader richtte in 1955 het toenmalige Perfect Reclame Service op. Een bijbaantje, want hij was zeeman. Maar de liefde voor mijn moeder trok hem naar de wal en dus verhuisden zij in ‘59 van Rotterdam naar Pernis waar hij bij de Shell ging werken. Naast zijn werk bij de Shell  verspreidde hij huis aan huis reclamedrukwerk.’

Het in Schiedam gevestigde bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot de Perfect Groep Media & Marketing Support. Wim lacht als hij alle bedrijfsactiviteiten anno 2020 uitlegt: ‘Het gaat nog altijd om marketing en communicatie in de breedste zin van het woord. Uit de begintijd van het bedrijf kan ik me nog die zinken ponskaartjes herinneren waarmee mijn vader werkte om adresgegevens van klanten te verwerken.’

‘We hebben inmiddels veel spin-offs ontwikkeld. Denk aan direct mail, fulfilment voor webshops,  emailings, uitwerking en verwerking van DM-campagnes. Hierbij draait het allemaal om een database. Dus hoe bereiken onze klanten hún klanten. Allemaal heel divers, maar eigenlijk draait het nog altijd om die zinken ponsplaatjes van mijn pa.’

Wim van Merkensteijn vat zijn 35 dienstjaren bij Perfect Groep nuchter samen: ‘Wij hebben gewoon ingespeeld op alle ontwikkelingen in ons vakgebied.’

Maar niet iedere verandering is per se een verbetering. Waarmee het bruggetje naar zijn andere liefde, Feyenoord, gelegd is: ‘Feyenoord City? Dat wordt een historische fout! Men is het belang van Feyenoord uit het oog verloren.’

Als voormalig voorzitter van de Feyenoord Supportersvereniging heeft Wim recht van spreken. Wat bezielde de familieman en ondernemer om voorzitter te worden van zo’n grote club? Tijd óver misschien, Wim? 

‘Nee hahaha, was het maar waar. Ik draaide destijds dubbele werkweken waarbij ik de vrijdagavonden vrijhield voor het gezin. In de drie jaar die ik ervoor had uitgetrokken, heb ik twee KNVB-bekers, twee Johan Cruijff Schalen en de kampioensschaal mogen vasthouden.’

Even staart hij enigszins geëmotioneerd over de prachtige greens van Golfcenter Seve. Het is de onuitgesproken liefdesverklaring voor Feyenoord.  ‘Nee’, zegt Wim plotseling. ‘Het is méér…. Het is ook de Kuip, qua sfeer en beleving het mooiste stadion dat er is…’

Omdat Feyenoord City niet het beste is voor Feyenoord, is een verhuizing naar een nieuwe Kuip voor Wim onbespreekbaar. De intrinsieke waarde van de huidige Kuip wordt volgens Wim danig onderschat. De naam Feyenoord City is vloeken in de kerk en de Kuip is nu eenmaal de kerk waar Wim vanaf  begin zeventiger jaren kind aan huis is. Zijn eerste wedstrijd heeft hij als jong ventje  meegemaakt, op de schoot van zijn inmiddels overleden vader. 

Als voorzitter van de supportersvereniging probeerde hij vooral een verbindende factor te zijn tussen de club en de supportersvereniging. In het voetbal draait het immers om de supporters. ‘Ik heb er veel van geleerd. De organisatiestructuur van de club is behoorlijk versplinterd. Als directeur-eigenaar van Perfect Groep beslis ik vaak alleen, als voorzitter moest ik samenwerken met de clubleiding, de achterban, medewerkers, vrijwilligers en bestuursleden van de vereniging en het stadion, de KNVB en met de media. Andersom kon ik mijn kennis over marketing en communicatie mooi gebruiken om de supportersvereniging vooruit te helpen.’

‘En welke nieuwe functie zou je nu ambiëren?’                                                                                   
‘Stadiondirecteur, en dan in een korte tijd De Kuip renoveren. Schrijf dat maar op ja!’

Na de publieke sollicitatie van Friend Wim Milder als opvolger van Bas van Noortwijk als teammanager van Feyenoord, heb ik mooi de volgende scoop voor Friends in Business te pakken, bedenk ik me. Maar zover is het nog niet. Voorlopig heeft Wim tijd over voor zijn nieuwe passie: de golfsport. Hij maakte onlangs gebruik van een aantrekkelijke aanbieding van Friends in Business om 20 lessen te volgen bij Golfcenter Seve Rotterdam: ‘Mijn kinderen eisten thuis de afstandsbediening terug, dus ik moest weer de deur uit, hahaha. Vanuit het Rotterdamse kom ik hier bij Seve veel bekenden tegen. Van mijn werk bij Perfect Groep en uit de Kuip natuurlijk. Weet je, sommige dingen veranderen nooit en dat is maar goed ook!’

TEKST: MARCO HENDRIKS
FOTOGRAFIE: JAN KOK

Dit artikel wordt u aangeboden door

Perfect Groep

Betrouwbare partner met ruim 60 jaar direct marketing ervaring. Van bestand tot klant... Of het nu gaat om het beheer van uw adressen, webbased applicaties, uw drukwerk, responsverwerking, verpakken en verzenden van uw mailing. Wij doen het, al jaren. En dit is nog slechts een greep uit alle mogelijkheden die wij u bieden.

Meer nieuws