Ondernemerschap

Gewoon tussen de schaatshelden

Daikin Nederland - Capelle aan den IJssel

Edwin Hoogerwerf volgde het schaatsen altijd al op tv. Maar Daikin werd vorig jaar Partner van Schaatsend Nederland en de directeur voelt zich tegenwoordig ook helemaal thuis in een schaatshal. ‘Het is een heel toegankelijke sport. In Thialf loop je gewoon tussen alle schaatshelden en ze zijn ook allemaal goed benaderbaar.’

Voor vier jaar met elkaar verbonden

Daikin is, naast KPN, de tweede hoofdsponsor van de schaatsbond KNSB. ‘We zijn Partner van Schaatsend Nederland en steunen daarmee de volledige schaatssport’, legt Hoogerwerf uit. ‘Het eerste jaar hebben we ons vooral gefocust op de lange baan en shorttrack. Maar ook marathonschaatsen, kunstrijden en inline skating vallen onder de sponsoring.’‘Én jeugd en breedtesport’, vult Jeroen Kraaij aan, manager commerciële zaken bij de schaatsbond. ‘Wij zijn heel blij dat Daikin de hele piramide omarmd heeft. Van schaatsles aan kinderen tot wereldrecords op de Olympische Spelen en alles wat daartussen zit.’

Koelen, verwarmen, vriezen

Hoogerwerf: ‘De schaatssport past prima bij Daikin. Er is immers een duidelijke link met onze business: koelen, verwarmen, vriezen… Wij leveren ook al jaren grote koelmachines voor ijsbaantjes in dorps- en stadscentra.’ De naamsbekendheid van het Japanse merk was minimaal bij het grote publiek in Nederland. ‘Voorheen was dat niet erg. We deden voornamelijk airconditioning en daarbij is de merkbeleving niet zo belangrijk. Als consument of bedrijf ga je naar een installateur en zegt dat het apparaat niet te veel mag kosten of niet te veel herrie mag maken.’ Daikin richtte zijn marketing daarom op de circa duizend airco-installateurs in het land en dat werkte goed.

Van het gas af

Met de energietransitie veranderde er echter iets, legt Hoogerwerf uit. ‘Nederland moet van het gas af. Dat biedt kansen voor de warmtepomp. Dat product hebben wij al sinds 2008 kant-en-klaar op de plank liggen. Alleen zat niemand in Nederland daarop te wachten, door de hoge dekkingsgraad van aardgas én de sterke gaslobby. Pas toen de overheid besloot dat de grond in Groningen genoeg had getrild, moest men op zoek naar alternatieven en begon de markt te kantelen.’

hetnieuweverwarmen.nl

‘Er leven heel veel vragen en misverstanden over warmtepompen. Het zijn heel eenvoudige technieken, vergelijkbaar met airconditioning. Om alles uit te leggen hebben we hetnieuweverwarmen.nl in het leven geroepen.’ Nu is naamsbekendheid buiten de groep airco-installateurs wél belangrijk. ‘Bij consumenten, maar ook bij verwarmingsinstallateurs. Die wisten niet wie Daikin was. Daarnaast moeten we die verwarmingsinstallateurs vertellen hoe wij hen kunnen helpen bij hún transitie: van cv-ketels naar warmtepompen.’

Nemawashi

Voor de sponsoring moest nog wel het Europese hoofdkantoor van Daikin worden overtuigd. De KNSB heeft daarbij geholpen. Hoogerwerf: ‘Ik loop al een paar weken mee in dit bedrijf en weet inmiddels hoe je zoiets moet voorkoken. Japanners hebben daar een mooi woord voor: nemawashi. Wat ook meehielp: mijn afspraak hierover in Brussel was precies de dag nadat de Japanse schaatster Takagi wereldkampioen allround was geworden. Op het bureau van de directeur lag een Japanse krant met een foto van haar op de voorpagina.’

Daikin op tv

Kraaij: ‘Schaatsen is een fantastisch platform: vijf miljoen fans, er is geen rivaliteit en iedereen is blij in het stadion. Je hebt het over een grote, internationale sport. De belangen zijn groot, maar de lijntjes kort. We doen het echt samen.’‘De samenwerking met de KNSB, en ook met hun eventpartner House of Sports, is echt geweldig’, aldus Hoogerwerf. ‘We hebben heel veel exposure gehad. Ik kon de tv niet aanzetten of ik zag Daikin voorbijschuiven.’

Erben Wennemars als ambassadeur

De sponsoring heeft Daikin op diverse manieren ondersteund: van het uitnodigen van relaties bij schaatswedstrijden tot een videocommercial met shorttrackers Suzanne Schulting, Sjinkie Knegt en Erben Wennemars. De oud-schaatser is ambassadeur geworden van Daikin. ‘Leuk hoe Wennemars reageerde: hij is enorm enthousiast omdat wij met onze warmtepompen een bijdrage leveren aan het klimaat en daarmee de kans vergroten dat hij nog ooit zijn geliefde Elfstedentocht kan rijden.’

Giraffe op het ijs

In een interview op www.friendsinbusiness.nl bekende Edwin over zijn eigen schaatstalent: ‘Op schaatsen ben ik net een pasgeboren giraffe.’ Kraaij: ‘Met een groepje van het bondsbureau hebben we elke week les; ik heb hem al uitgenodigd om mee te gaan doen.’‘Ik neem het nog in overweging’, reageert de Daikin-directeur diplomatiek.

Dit artikel wordt u aangeboden door

Daikin Nederland

Daikin zet zich als bevlogen marktleider in voor een steeds beter binnen- én buitenklimaat.

Meer nieuws