Ondernemerschap

Hart voor horloges 

22-05-23

Schaap en Citroen tilt merkbelevenis met monobrand-boutiques naar een nóg hoger niveau

Horloges zijn tijdloze sieraden die de persoonlijkheid van de drager benadrukken. De uurwerken van de luxemerken zijn niet alleen een plezier voor het oog, ze blijken ook een waardevaste investering. Een hartverwarmend geschenk, voor jezelf of als blijk van waardering voor een ander bijzonder persoon. Dat je het liefst koopt bij een vertrouwd adres, zoals Schaap en Citroen, waar je van goed advies en een gegarandeerde kwaliteit verzekerd bent.

Familiebedrijf met lange historie

Het familiebedrijf Schaap en Citroen kent een lange historie, die teruggaat tot 1888. De naam verwijst naar twee succesvolle juweliersfamilies (uit Utrecht en Amsterdam). Hun ondernemingen gingen in 1971 samen. Na enkele overnames werd Schaap en Citroen in 2009 gekocht door Leon Martens Juwelier uit Maastricht en daarmee is het weer een familiebedrijf. Er zijn 21 vestigingen. 

Zes winkels bevinden zich in het centrum van Rotterdam. Al jaren weten klanten de weg te vinden naar de multibrand-boutique op de hoek van de Kruiskade en de Karel Doormanstraat. Daar kunnen ze terecht voor een breed aanbod aan luxe internationale merken sieraden, horloges en accessoires. In een warme sfeer, met een ruime keuze en de ongedeelde en onvermoeibare aandacht van de verkoopadviseurs.

De afgelopen jaren heeft Schaap en Citroen meerdere boutiques geopend voor specifieke horlogemerken. Daarmee komen de sublieme uurwerken nog beter tot hun recht; klanten stappen letterlijk de wereld binnen van Rolex, IWC, Patek Philippe of Breitling. De uitstraling en inrichting van de winkels, de verlichting, de kleuren, de manier waarop de horloges worden gepresenteerd, de medewerkers… alles valt op zijn plaats.

Champagne

Als retailspecialist op het hoogste niveau weet Schaap en Citroen als geen ander dat de complete ervaring moet kloppen. Vanaf het moment dat je binnenstapt tot en met de aanschaf en de service. En die service gaat verder dan het horloge zelf… Grote kans dat de klant bij een restaurant verderop wordt gefêteerd in de vorm van een glas champagne of lunch. De medewerker van Schaap en Citroen heeft het restaurant in kwestie dan al gebeld om de komst van de klant aan te kondigen.

Fascinerende wereld

Wie valt voor een (of meer) van de topmerken, ontdekt al snel de fascinerende wereld die daarachter ligt. Elk merk heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen historie, focus, markt en fans. Het draait om design, techniek, knowhow, perfectie en tijdloze kwaliteit. Niets zo duurzaam als een kwaliteitsuurwerk. Het gaat een mensenleven mee – en nog veel langer. De kalender van de IWC Perpetual Calendar beslaat 500 jaar, dat zegt genoeg.
Schaap en Citroen speelt in op de behoefte van klanten om meer te weten te komen over hun specifieke favoriete merk en horlogetechnieken in het algemeen. Zo organiseert het bedrijf watchmaking workshops: wat gebeurt er binnenin een horloge en waarin verschilt het ene uurwerk van het andere?

Toonaangevende merken

Het boutique-concept is ontstaan in samenspraak met de fabrikanten, waarmee Schaap en Citroen al jaren zeer nauwe banden heeft. Ter illustratie: begin jaren 50 kwam een vertegenwoordiger van Rolex speciaal uit Genève naar Den Haag om te vragen of – destijds nog – Juwelier Schaap het merk in zijn assortiment wilde opnemen. Als eerste in Nederland!

De afgelopen jaren klopten diverse toonaangevende horlogemerken bij Schaap en Citroen aan met het verzoek om samen een monobrand-verkooppunt te openen en zo gebruik te maken van de kennis en contacten die de juwelier in Nederland en de regio’s heeft.
De boutiques zijn per merk over de hele wereld grotendeels identiek. Dat vergroot de merkbelevenis en herkenning. Drie van de Rotterdamse merkenboutiques bevinden zich op dé high level fashion-magneet Kruiskade, op een steenworp afstand van de multibrand-winkel.  

IWC Schaffhausen

De boutique van IWC Schaffhausen is helemaal conform het nieuwste concept van het Zwitserse merk. Het eerste in Europa. De schermen in de zaak zijn verbonden met social media en de IWC-website en ze zijn afgestemd op de actuele voorraad. In de moderne, helder verlichte boutique – die ook ’s avonds de aandacht van passanten trekt – ondergaat de klant een optimale brand experience
De stijl van IWC, dat oorspronkelijk een pilotenmerk was, sluit goed aan op de smaak en kledingkeuze van de Nederlandse man. Verfijnd, stijlvol maar niet te opvallend en van alle leeftijden.  

Rolex

Even verderop zit de Rolex Boutique. Er zijn er maar twee van in Nederland; de andere is ook van Schaap en Citroen en bevindt zich in Amsterdam. Dit prestigemerk is ongetwijfeld het bekendste horlogemerk ter wereld. 
Met de grootste schaarste ook, waarschijnlijk. De hier getoonde modellen zijn alleen te bekijken en te passen. Kopen kan niet direct. Dat voedt de magie en aantrekkingskracht van Rolex. De echte liefhebber heeft het wachten er (graag) voor over.

Patek Philippe

De derde boutique op de Kruiskade is die van Patek Philippe, met dezelfde ingang als Rolex. Maar met een geheel eigen sfeer. De boutique ademt de luxe en het vakmanschap van het eigenzinnige Zwitserse familiebedrijf. 
Patek Philippe voert slechts een select aantal modellen. Het voordeel van de boutique en de nauwe samenwerking tussen de fabriek en Schaap en Citroen is dat de meeste hier verkrijgbaar zijn.

Breitling

Aan de andere kant van het centrum vinden we de Breitling Boutique: halverwege de Meent, de nieuwe winkelhotspot die een steeds prominentere plaats inneemt in Rotterdam op het gebied van mode, lifestyle en uitgaan. Zeker voor het publiek dat op zoek is naar het hogere segment. 
De in 2022 geopende Breitling Boutique wordt dan ook gezien als een waardevolle aanvulling. Hier kunnen bezoekers de nieuwe collecties en de klassiekers met eeuwigheidswaarde met eigen ogen aanschouwen. De industriële look & feel van de inrichting, met veel staal, steensoorten en hout, past naadloos bij het stoere merk, dat een link heeft met de wereld van pioniers en piloten. 

Pre-Owned

Duurzaamheid, kwaliteit en waardevastheid vormen een vanzelfsprekende basis voor de Certified Pre-Owned Boutique die ook op de Meent zit, grenzend aan die van Breitling. De sfeer is wat losser dan die van de andere boutiques, aansluitend op het brede en wisselende aanbod van meerdere grote merken. 
Er zijn zowel gangbare als zeldzame modellen en limited editions te koop. Maar stuk voor stuk met certificaat en ze komen pas in de vitrine te liggen na een grondige servicebeurt. 

Bij Schaap en Citroen kennen ze het verhaal van elk horloge én van de (vorige) eigenaar. Want ze kennen ook hun klanten, ze groeien en leven met hen mee… Van het eerste ringetje van dochterlief, de trouwringen tot het afscheidshorloge dat opa krijgt als hij het familiebedrijf aan de kinderen overdraagt.

Meer nieuws