Ondernemerschap

Het geheim van de Blue Zone deel 1 van 2

Schouten Zekerheid - Capelle aan den IJssel

Expert aan het woord

Blue Zones zijn afgebakende gebieden waar bewoners een specifieke levensstijl en leefomgeving delen. En waarin je als inwoner meetbaar langer leeft. Kun je van jouw bedrijf ook een blauwe zone maken? Zodat medewerkers langer bij je werken, je bedrijf succesvol(ler) is én langer bestaat. Van de negen gemeenschappelijke factoren van zo’n Blue Zone kan volgens mij ieder bedrijf er minimaal zeven moeiteloos zelf realiseren. En met wat extra moeite de andere twee ook! In dit deel licht ik de eerste zes toe en verklap ik het geheim.

Het concept Blue Zone ontstond uit het demografische onderzoek van Pes en Poulain naar regionale concentratie van honderdjarigen op Sardinië. Als mogelijke verklaring geldt het geïsoleerde karakter van veel blauwe zones, wat zorgt voor behoud van een traditionele levensstijl met veel fysieke activiteit, hechte sociale banden en lokaal geproduceerde voeding. Het blijkt dat negen terugkerende factoren maken dat het leven in de blauwe zone zoveel gezonder is. Kun je deze factoren ook toepassen in je bedrijf? En zo je eigen blauwe zone maken?

Laten we beginnen met de gemakkelijkste factor: ken je doel, zodat je weet waarvoor je ’s ochtends wakker wordt. Het hebben van een doel kan maar liefst zeven jaar aan extra levensverwachting opleveren. Hebben jouw medewerkers ook helder voor ogen wat het doel is? En waar ze aan bijdragen? Hoe fijn dat je, door hier duidelijk over te zijn, zeven extra dienstjaren kunt toevoegen. Helemaal in deze arbeidsmarkt.

De volgende is het hebben van een goede vriendenkring en voldoende sociale contacten die ik voor het gemak samenvoeg met de factor gelijkgestemden. Het onderdeel zijn van een groep die regelmatig samenkomt, heeft namelijk een positieve invloed op de gezondheid. Vertaal je deze twee factoren naar jouw bedrijf dan zie ik bovenal een inclusieve cultuur met een open communicatie, waarbij teams en het gehele bedrijf regelmatig (op kantoor!) bij elkaar komen om ervaringen te delen, successen te vieren en af te stemmen of men nog op koers ligt. Wat een extra impuls zal dit geven voor de betrokkenheid en bevlogenheid van collega’s.

En kom je dan toch samen, is de volgende factor hier heel gemakkelijk in te verwerken: wijn. Het met mate en regelmatig drinken van wijn tijdens het eten of tijdens gezellig samenzijn met vrienden bevordert de gezondheid, zo blijkt uit het onderzoek.

Vervolgens worden familie en stress benoemd. Stel familie en geliefden op de eerste plaats en zorg naast het dagelijks tijd nemen voor ontspanning dat je stress vermijdt. Wat mij betreft een heel ruime samenvatting van een goede balans tussen werk en privé en tussen inspanning en ontspanning. Als werkgever heb je natuurlijk een scala aan mogelijkheden om je medewerkers hierin te faciliteren. Een helder functieprofiel, voldoende bezetting, goede faciliteiten om te werken, flexibele werktijden, de mogelijkheid tot thuiswerken. Zo maar een paar voorbeelden. Met direct een positieve impact op het ziekteverzuim en de productiviteit in het bedrijf.

Volgens mij moet het dus mogelijk zijn om ook van jouw bedrijf een blauwe zone te maken. En het geheim dan? 

Verander niet de mens, verander zijn (werk)omgeving. 

Meer hierover en over de laatste drie factoren lees je aan de hand van mooie voorbeelden in mijn volgende Expert aan het Woord.

Wilco de Haan is directeur bij Schouten Zekerheid Makelaars in Assurantiën en deelt zijn ervaringen met ondernemen, risico nemen en verzekeren.

Dit artikel wordt u aangeboden door

Schouten Zekerheid

Schouten Zekerheid is makelaar in verzekeringen voor bedrijven, instellingen en branche- en beroepsorganisaties. Klanten ervaren onze werkwijze als onderscheidend door deskundigheid, onafhankelijkheid en daadkracht. Binnen de organisatie is jarenlange kennis en ervaring aanwezig op het gebied van verzekerbare risico’s, zoals aansprakelijkheid, transport, brand, aan- en verbouw en debiteuren.

Meer nieuws