Ondernemerschap

Het Hilton is er óók voor de Rotterdammer!

Hilton Rotterdam - Rotterdam

Karin van Koppen-van den Berg valt graag met de deur in huis. Haar toegankelijkheid (niks geen u, zeg maar Karin!) is exemplarisch voor het Hilton Rotterdam waaraan zij als General Manager leiding geeft.

‘Het Hilton is al jaren een iconisch begrip in de stad. Wij staan voornamelijk bekend als zakenhotel en we zijn natuurlijk trots op die status, maar we zijn meer dan dat. Véél meer.’

Heerlijke naam
We bevinden ons in het grandcafé annex restaurant van het Hilton dat luistert naar de alleszeggende naam Roots. ‘Die naam kwam als winnaar uit een naamwedstrijd en was ingezonden door twee afzonderlijke Rotterdamse inzenders. Roots klinkt toch heerlijk, zeg nou zelf, én verwijst letterlijk naar ons, Rotterdammers.’

Het hart van de stad
‘Het menu is niet alleen regionaal om de buitenlandse gasten kennis te laten maken met ingrediënten van Nederlandse bodem, maar ook seizoensgebonden zodat ook de Rotterdammer meerdere keren per jaar verrast kan worden.’
Het Hilton staat niet alleen letterlijk in het hart van Rotterdam, het wil het ook graag zijn. Binnen een straal van drie kilometer bevinden zich het Centraal Station, Museum Boijmans Van Beuningen, Diergaarde Blijdorp, de Markthal en de Euromast. Maar het is meer dan alleen de voortreffelijke ligging. 

beGIN
‘Neem nou de bar waarin wij ons nu begeven. Iedere vrijdagmiddag luiden we hier het begin van het weekend in met een zogenaamde beGIN, waarin de Gin in het cocktailaanbod centraal staat. Daarna kan er worden gegeten in een van de drie restaurants: Roots, restaurant Joelia (met Michelinster) of in cocktailbar HUGH. Vanzelfsprekend kan hier ook overheerlijk geluncht worden. Of neem nou ons aanbod aan zalen. Kom, loop eens mee.’

Met een glimlach
Onderweg naar het zalencomplex doorkruisen wij de lobby die bevolkt wordt door tal van Aziatische gasten die ons met een beleefde buiging vriendelijk toelachen. Karin begroet alle gasten persoonlijk met een glimlach. Het is overduidelijk: ze is geboren voor de hotelbranche. 
‘Ik kom uit Leiden en ben afgestudeerd aan de Hotelschool in Den Haag. Ik heb mijn eerste reis- en hotelervaring opgedaan in Phuket en in Bejing. Sinds 2001 ben ik werkzaam voor de Hilton Groep. Ik heb de hele wereld over gevlogen. Vanuit Hilton Wenen ben ik eindverantwoordelijk geweest voor het Revenue Management voor Hilton Europa. We gebruikten er rekenmodellen om de kamercapaciteit op Europees niveau zo optimaal mogelijk te benutten. Via Hilton Den Haag en de DoubleTree by Hilton Zagreb, kwam ik, inmiddels als trotse moeder, in 2015 híer uit. In Rotterdam.’

Voor elk wat wils…
We zijn aanbeland in een van de zeven zalen die Hilton Rotterdam rijk is. ‘Voor elk wat wils. We hebben een maximale vergadercapaciteit van 600 gasten, maar voor grote feesten kunnen we maar liefst 1200 gasten herbergen. Alle zalen, groot en klein, lenen zich uitstekend voor vergaderingen, recepties, bruiloften, jubileumfeesten, noem maar op. Alle zalen zijn licht- en geluidstechnisch optimaal geoutilleerd.’

Dé skyline van Nederland
Eenmaal terug aan onze tafel in Roots gaat Karin verder in op de dynamiek van de stad en de rol die het Hilton hierin wil spelen. ‘Rotterdam is in mijn ogen te bescheiden. De stad wordt steeds aantrekkelijker voor een enorme diversiteit aan toeristen en zakelijke reizigers, dat merken wij. Wij moeten méér willen zijn dan een aardig alternatief voor het overvolle Amsterdam, hoe goed bedoeld die opmerking van burgemeester Van der Laan waarschijnlijk ook was bedoeld. Maar Rotterdam heeft met zijn eigenzinnige karakter aanzienlijk meer te bieden. Wij hebben niet een skyline vergelijkbaar met….’, zo legt Karin haarfijn uit, ‘nee het moet zijn dat wij als énige stad van Nederland een skyline hebben! Punt!’

Wie zijn we?
Rotterdam verandert en het Hilton verandert mee. Ook daarin ziet Karin parallellen tussen de stad en haar hotel. ‘Rotterdam is ook vanuit historisch perspectief altijd een open en toegankelijke stad geweest. Ik wil me steeds afvragen: wie zijn we? Hoe verhouden we ons tot de stad en tot de toekomst? Verandert ons service aanbod voldoende mee? ‘

Meerwaarde
De technologische ontwikkeling is spectaculair. De gast anno 2017 boekt niet alleen een vliegticket en hotelkamer online, maar wil óók de kamer online inchecken. ‘Dat betekent dat de touchpoints met onze gasten veranderen: onze hotelmedewerkers weten dat zij een persoonlijke meerwaarde móeten hebben om een hotelgast te bedienen. Het overhandigen van een stadsplattegrondje aan de receptiebalie volstaat al lang niet meer…’

Hoogste tijd!
Als het gesprek op deze zomerse vrijdagmiddag ten einde loopt, zegt Karin: ‘Hey! Vijf uur! Weekend! Kom, tijd voor beGIN!’
En dat laat Friends in Business zich uiteraard geen twee keer zeggen!

Dit artikel wordt u aangeboden door

Meer nieuws