Ondernemerschap

‘Ik kan niet wachten!’

Koninklijke Spido BV. - Rotterdam

Het is niet alleen corona-gerelateerde wanhoop die hier spreekt. Het is meer. De pure passie voor het vak. De zes woorden rolden zo-even uit de mond van Freek Dekker, Executive Chef Kok van Koninklijke Spido Rotterdam. We stonden in zijn kraakschone keuken, benedendeks aan boord van de Prinses Amalia, het spiksplinternieuwe pronkstuk van de vloot.

‘Freek komt van het Okura Hotel Amsterdam. Hij was Pastry Chef van tweesterrenrestaurant De Zwethheul, chef van CEO Baas van het Vlees en Executive Chef van Make a Mess bv waar hij verantwoordelijk was voor de restaurants Ayla, Biergarten en de Suicide Club. Dan snap je wel welke ambities wij hadden toen wij Freek in 2020 aan boord verwelkomden… Maar ja toen kwam corona…’

De ambities van Leo Blok, algemeen directeur van Koninklijke Spido, logen en liegen er inderdaad niet om, zo blijkt gaandeweg het gesprek. Na een imposante carrière van maar liefst 37 jaar bij KPMG begon zijn avontuur bij Spido in 2006 als een interessante investering. Maar het spreekwoordelijke ‘spaarpotje voor zijn kinderen’ mondde uit in een algemeen directeurschap van Spido in 2012, waarbij hij sindsdien zo’n beetje alles heeft meegemaakt.

‘Dat verhaal is inderdaad boekwaardig. Vanuit de accountancy bij KPMG en mijn bestuursfuncties in tal van organisaties kwam ik ineens in een heel nieuwe wereld terecht. Als Rotterdammer in hart en nieren, ik ben geboren en getogen in Hillegersberg, kende ik Spido natuurlijk wel van naam, maar ik wist werkelijk niets van schepen, en in het verlengde daarvan wist ik niet veel van aanverwante zaken als hospitality, horeca, entertainment, toerisme, events, noem maar op. Maar met mijn accountancy-achtergrond had ik natuurlijk wel kennis van algemenere zaken als management, kostenstructuren, groeipotentie, duurzaamheid, marketingstrategieën…’

Rotterdam kwam in beweging en de Spido bewoog mee. Leo Blok maakte letterlijk en figuurlijk schoon schip. Zoals het een goed bestuurder betaamt, formeerde hij een ploeg vertrouwelingen om hem heen. ‘Het roer moest om. We maakten een enorme kwaliteitsslag ten aanzien van de organisatie. Samen met het managementteam werd het onderliggend personeel op basis van competentie gescreend. Werken met jonge, capabele mensen geeft mij kracht en energie. Ik spar graag. Jazeker, ook met Richard, mijn zoon en mijn beoogde opvolger.’

In technische zin onderging de voltallige vloot, bestaande uit zes schepen waaronder de Prinses Amalia (‘ons nieuwe paradepaardje en qua luxe het beste in zijn soort’), het schip waarop het gesprek plaatsvindt, grondig technisch onderhoud en er werd geïnvesteerd in nieuwe motoren en generators waarbij duurzaamheid een sleutelrol speelde. Voorts richtte het marketingplan zich op drie facetten: de alom bekende havenrondvaarten, de dagtochten naar bijvoorbeeld de Tweede Maasvlakte en de events, zijnde de bruiloften en bedrijfsfeesten.

Rotterdam staat niet stil, Leo Blok en Koninklijke Spido evenmin. Vanuit de captain’s room wijst hij naar de Rotterdamse skyline: ‘Stroomopwaarts zijn wij in gesprek met het ontwikkelingsgebied rondom Feyenoord City. Stroomafwaarts zijn er soortgelijke plannen bij FutureLand, het informatiecentrum op de Tweede Maasvlakte waar wij in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam nu al een rondvaart aanbieden en dagtochten organiseren. Je ziet het, we blíjven ons ontwikkelen.’

Het te water gaan van de Prinses Amalia stond in 2019 symbool voor het nieuwe elan dat Spido beoogde én realiseerde: ‘In 2019 bestonden wij 100 jaar. Dat jubileum wilden wij voorzien van een koninklijk randje. Dat is een arbeidsintensieve, maar uiterst eervolle klus geweest waar de namen van burgemeester Aboutaleb, Commissaris van de Koning Jaap Smit en wijlen gemeenteraadslid Leo Bruijn niet onvermeld mogen blijven.’
‘De feestelijkheden kenden een absoluut hoogtepunt met het unieke concert van The Beach Boys met het Rotterdams Philharmonisch Orkest op de Maasvlakte. Ik heb twaalf jaar een toezichthoudende functie bekleed bij het Luxor Theater, dus dat kwam in deze zeer goed van pas. Ik spreek Bruce Johnson van The Beach Boys zo nu en dan en Bruce heeft het er nóg over! “This was our concert of the year.” We zijn vanzelfsprekend ontzettend trots op het predicaat Koninklijk en we kunnen niet wachten om dit letterlijk uit te gaan dragen, namelijk waar wij horen… óp de Nieuwe Maas…’

Waarmee we terug zijn in de realiteit van de fonkelnieuwe keuken van chef-kok Freek Dekker. Ik wens hem geluk, neem de trap naar boven, bid dat de wereld zich weldra zal heropenen, en hoor plotseling de stem van Mike Love van The Beach Boys weerklinken.
Leo lacht, want hij hoort wat ik hoor: ‘Good good good, good vibrations!’

Dit artikel wordt u aangeboden door

Koninklijke Spido BV.

Varende events in een steeds veranderend decor.

Meer nieuws