Ondernemerschap

Koffie met een sociaal verhaal 

05-06-24

Wat gebeurt er als een politieagent en een ex-crimineel besluiten dat re-integratie beter, duurzamer maar vooral ook leuker kan? Omdat het hun mening is dat jongeren met een krasje niet kansloos maar juist kansrijk zijn. Ze sloegen de handen ineen, vonden in MAAS de juiste koffiepartner en openden in een voormalig politiebureau in Rotterdam Grandcafé Heilige Boontjes.

Al sinds 2014 zijn re-integratiedeskundige Rodney en politieagent Marco op een missie om jongeren met een besproken verleden weer toekomstperspectief te bieden. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een waar begrip in Rotterdam en een inspiratie op het gebied van sociaal ondernemen. 

De straat wint altijd
In Grandcafé Heilige Boontjes gaan kandidaten een uitgebreid leerwerktraject in. Zij leren de werkethiek en vaardigheden om dagelijks het beste uit zichzelf te halen en uiteindelijk te re-integreren in de maatschappij. Rodney: ‘We leren een goede kop koffie te serveren met een lach, met aandacht, tijd en liefde. Zoals wij ook met deze jongeren omgaan. Om hen heen staat een heel team deskundigen. Als het aan ons ligt, is Heilige Boontjes een plek voor iedereen die, om wat voor reden dan ook, buiten de boot valt in de maatschappij.’ 

Rodney kent de uitdagingen waar de jongeren met een besproken verleden mee te maken hebben als geen ander. Zelf heeft hij jaren op straat geleefd en weet hij hoe moeilijk het is om je leven weer op de rit te krijgen. ‘Juist voor deze kwetsbare doelgroep is de afstand tot de arbeidsmarkt groot. Het ontbreekt hen volledig aan voorbeelden, er is geen positief netwerk en de straat wint altijd. Heilige Boontjes biedt deze jongeren perspectief en bewijst dat iedereen waardevol kan zijn.’ 

Betere kansen
‘De gemeente Rotterdam zorgde als eerste klant voor een vliegende start’, vertelt George Schoof van MAAS. ‘Nu verzorgen we de koffie door heel Nederland met de machines en de koffie. Zo dragen medewerkers van onder andere de Nationale Politie en de NS automatisch bij aan het verschaffen van meer en betere kansen voor jongeren, simpelweg door het drinken van een kop koffie.’ 

Rodney vervolgt: ‘Het is koffie met een sociaal verhaal. Alles bij ons is duurzaam, goed en lekker. En hoe mooi is het om jongeren vanuit schrijnende situaties hun leven weer goed op de rit te zien krijgen. Mensen op straat zitten in de overlevingsmodus, zijn laag opgeleid; aan hen moet je geen oplossingen voor hun situatie vragen. Daarvoor moet je bij de top van Nederland zijn. Het zit ‘m in met minder genoegen nemen, tijd voor elkaar vrij maken en aandacht geven. De onderkant van de samenleving reageert feilloos op de bovenkant. Als beleid aan de bovenkant faalt, dan is dat op straat meteen zichtbaar.’

Armpjes naar beneden
Rodney: ‘Normaal zou ik niet in contact komen met mensen als George. Met de top van de koffiewereld. En de vooroordelen die in de top gelden, die gelden ook op de bodem. Maar er is altijd een andere kant en we verschillen helemaal niet zoveel van elkaar. Het gaat om een paar andere afslagen in het leven of mensen die je tegenkomt die het verschil kunnen maken voor je. George maakt voor mij en voor mijn jongens en meiden het verschil. Ik kan zijn wie ik ben. Ruw van tong, grote bek, maar wel oprecht met goede en eerlijke afspraken.’ 

‘Zigeuners hebben een uitspraak: “Als de zon gaat schijnen wordt iedereen een beetje bruin.” Nou, MAAS blokkeert de zon niet, maar doet z’n armpjes naar beneden en zorgt dat mijn jongeren ook een beetje zon krijgen. Dat betekent in de praktijk dat je daadwerkelijk het verschil maakt in levens.’ 

Niet zo ingewikkeld
George: ‘Goed doen en geld verdienen mogen en kunnen best samengaan. Anders is het liefdadigheid en daar bouw je niets duurzaams mee op. En het hoeft ook helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Wij denken na over iedere stap in onze bedrijfsprocessen. Kunnen we hier op een manier impact maken? Dat kan zijn van het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tot aan samenwerken met boeren in Afrika voor de eerlijkste en beste koffie. In alle dingen die je dagelijks doet, kun je je verdiepen en het net iets betekenisvoller maken. Zo kunnen de kleinste dingen zoals het drinken van een kop koffie al het verschil maken.’

‘We zijn onlangs een samenwerking begonnen met Stichting Met je hart, die ouderen uit de eenzaamheid haalt. Sinds kort is de Hartverwarmer gelanceerd, naar voorbeeld van Heilige Boontjes. En ook van die koffie gaat 50 cent naar de stichting. Zo kun je eindeloos met betrokken en enthousiaste mensen mooie dingen doen. Met elk slokje koffie ben je iemands leven aan het verbeteren.’ 

‘Ik geef jullie een primeur,’ zegt Rodney. ‘Vanaf mei gaan we met Heilige Boontjes de supermarkten in. We beginnen in Rotterdam bij alle Jumbo-vestigingen: Heilige Boontjes koffie, een eerlijke koffie met een sociaal verhaal.’

Benieuwd naar Heilige Boontjes? 

Breng eens een bezoek aan het Grandcafé aan het Eendrachtsplein in Rotterdam! 

Meer nieuws