Ondernemers gevraagd naar mening over vestigingsklimaat
27-06-25
Via de enquête voor de Nederlandse Innovatie Monitor kunnen ondernemers (ook) hun mening geven over het ondernemings- en vestigingsklimaat. Het onderzoek wordt jaarlijks gedaan door het Amsterdam Centre for Business Innovation van de Universiteit van Amsterdam.
In de monitor beantwoorden leidinggevenden en bestuurders vragen over innovatie, inzet van nieuwe technologieën, AI, investeringen en bedrijfsprestaties. In het kader van onderzoek voor het ministerie van Economische Zaken wordt ondernemers ook gevraagd naar hun ervaringen met en gedachten over het Nederlandse ondernemings- en vestigingsklimaat.
Belemmeringen
De Monitor Ondernemingsklimaat richt zich op factoren die bepalend zijn voor het ondernemersklimaat. Zoals fiscale voorspelbaarheid, toegang tot financiering, infrastructuur en de beschikbaarheid van personeel. Ondernemers kunnen aangeven wat hen stimuleert of juist belemmert.
Daarnaast laat het onderzoek zien welke afwegingen een rol spelen bij het behouden of verplaatsen van bedrijfsactiviteiten. De resultaten bieden inzicht in hoe Nederland zich verhoudt tot andere landen, en hoe deze positie zich ontwikkelt.
Vestigingsklimaat
Vorig jaar gaven ondernemers het Nederlandse ondernemingsklimaat gemiddeld een 6,0. Dat was lager dan in voorgaande jaren. Het schort volgens het bedrijfsleven vooral aan de voorspelbaarheid van het overheidsbeleid, het belastingklimaat en de wet- en regelgeving. Ook het tekort aan talent en knelpunten in de energie-infrastructuur werden als negatieve factoren aangegeven.
Positief waren ondernemers in 2024 over de kwaliteit van leven, de digitale infrastructuur en de nabijheid van klanten en leveranciers. Nederland staat internationaal in de top 10 van aantrekkelijke vestigingslanden, maar boet in op innovatiekracht, vinden ondernemers.
Ontdek hoe innoverend je bedrijf is
De enquête kan tot en met vrijdag 25 juli worden ingevuld. Indien gewenst ontvang je een op maat gemaakte managementrapportage die inzicht geeft in het innoverend vermogen van je bedrijf. Deze maakt ook een vergelijking met het gemiddelde van je sector.
(foto PixelBiss AdobeStock)