Sander Pondman (I am Luigi): ‘Kleding is een uithangbord van jezelf’
I am Luigi - Voorburg
Al meer dan twintig jaar draait Sander Pondman mee in de wereld van luxe herenmode. Hij werkte met internationale topmerken als Gucci, Saint Laurent, Tom Ford en Zegna, maar maakte uiteindelijk dit jaar de overstap naar het Voorburgse I am Luigi, de zaak van Bart Jan Smittenaar. ‘Ik had altijd al veel interesse in maatwerk. Deze winkel is voor mij écht next level. Hier ontwerp je samen met de klant iets unieks – dat maakt het vak extra mooi.’
Van grootwinkelbedrijf naar maatwerk
Zijn loopbaan begon in het grootwinkelbedrijf, waar hij jarenlang verantwoordelijk was voor het verkopen van pakken. ‘In die periode heb ik Bart Jan nog ingewerkt, toen hij als zaterdaghulp begon’, glimlacht Sander. Hij raakte al snel in de ban van maatwerk en begon voor zichzelf. Eerst reed hij naar klanten toe met alleen een klein kantoorpand, later kwam er een echte winkel en deze blijft maar groeien. ‘Zo ben ik hier terechtgekomen.’
Bij I am Luigi kan Sander zijn passie kwijt: het persoonlijk adviseren en ontwerpen samen met de klant. ‘Dat is het grote verschil met de grote merken. Je zegt hier niet: ‘Kan ik iets voor je betekenen?’ en pakt een pak uit het rek. Hier bouw je een band op en creëer je samen iets persoonlijks. Dat geeft een ander gevoel – voor ons, maar vooral voor de klant.’
Maatwerk én Ready to Wear
Hoewel maatwerk de basis vormt van I am Luigi, is er ook een uitgebreide luxe knitwear-collectie. ‘Maatwerk is natuurlijk het mooiste. Maar soms wil een klant ook iets dat hij direct mee kan nemen: een trui, vest, schoenen of andere knitwear items. Dat stemmen we af op de seizoenen en trends, zodat het perfect combineert met maatwerk stukken. ‘Zo heeft iemand een complete garderobe waarover is nagedacht.’
Aardetinten, tobacco en burgundy
Wat kunnen levensgenieters dit najaar verwachten? Sander ziet duidelijke lijnen. ‘De natuurlijke tinten staan centraal – van lichtbeige tot donkerbruin. Tobacco-kleuren worden echt dé trend, denk aan de warme tint van een sigaar. Daarnaast zie je veel burgundy, diverse variaties op bordeauxrood, en ondefinieerbare tinten richting zeeblauw en zeegroen in knitwear.’
Naast kleur is comfort hét sleutelwoord. ‘In de stoffen zit tegenwoordig vaak natuurlijke stretch, zelfs in chino’s. Dat maakt dragen veel prettiger, zonder concessies te doen aan stijl. Ook pakken zijn minder zwaar: geen dikke schoudervullingen meer, maar soepel en licht. ‘Comfortabel en toch elegant – dat is de nieuwe standaard.’
Favorieten van Sander
Zelf weet Sander al wat hij gaat dragen dit najaar. ‘Donkerbruin en taupe zijn mijn favorieten. Ik combineer bijvoorbeeld een ecru flanellen pantalon met een handgemaakt jasje in een aardetint. Daaronder een schipperstrui met rits en een t-shirt – bijpassende sneakers. Mooi gekleed, maar toch casual.’
Daarnaast is hij fan van een nieuwe trend: een hogere, wijde broek met bandplooien gecombineerd met een shirt jacket. ‘Ik noem het het nieuwe pak. Perfect voor gelegenheden waar een spijkerbroek te casual is, maar een klassiek pak te formeel. ‘Modisch, comfortabel en functioneel.’
Kleding als visitekaartje
Wie Sander tegenkomt, zal hem zelden in een joggingbroek zien. ‘Zelfs in mijn vrije tijd draag ik liever mooie combinaties. Kleding betekent voor mij dat je je persoonlijkheid laat zien. Het is smaak, presentatie en een uithangbord van jezelf. Mensen zien vaak wie je bent, al aan wat je draagt.’