Ondernemerschap

WAAR STAAN WE VOOR?

FlexxGroup B.V. - Rotterdam

FlexxGroup gebruikt coronaperiode voor grondige introspectie

FlexxGroup heeft in de coronaperiode diep nagedacht. Over de kernvragen in het ondernemersleven. Leonard de Lange (33): ‘Wie zijn we, waar staan we voor, wat willen we betekenen voor onze medewerkers, voor onze opdrachtgevers en in de maatschappij? Dat was niet duidelijk genoeg, dus we maken het nu eenvoudiger en duidelijker voor iedereen!’

Terug naar de basis?
‘Na de start-up en scale-up fase worden we nu volwassen. Dan merk je dat de plannen die je in de beginfase had eigenlijk al behoorlijk zijn doorontwikkeld. Het businessmodel verandert mee met economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Je ziet nu bijvoorbeeld een heel krappe arbeidsmarkt. Salarissen stijgen. Employer branding wordt steeds belangrijker om mensen te binden. Iedere medewerker kan overal aan de slag. Daar moet je als werkgever toegevoegde waarde in kunnen bieden.’

Wat betekent dat voor jullie?
‘In elk geval meer focus op het gesprek met onze opdrachtgevers. Om te kijken waar hun personeelsuitdagingen liggen, ze daarin te kunnen adviseren, en kijken hoe we onze diensten daarop kunnen aansluiten. Zo ontstaat wat wij het belangrijkste vinden: de juiste match tussen medewerker en opdrachtgever, waaruit langetermijnrelaties ontstaan. 

Waar zit die advisering dan in? 
‘Puur in het kijken naar waar organisaties tegenaan lopen en daarover het gesprek aangaan. Goed doorvragen om die probleempunten naar boven te krijgen. Het kan zitten in de beloning van medewerkers, maar ook een stukje bedrijfscultuur zijn, of werving: dat ze niet weten hoe ze medewerkers goed kunnen werven. Dat is natuurlijk onze core business. Zo winnen we het vertrouwen van bedrijven en kunnen we mooie accounts toevoegen. Dat groeit eigenlijk ieder jaar.’

Is het ook een soort zendingswerk?
‘Het is echt de skill die je als bedrijf hebt om mee te bewegen met de vraag. We komen bedrijven tegen die mensen zoeken en dan een advertentie plaatsen met ik zoek mensen, zonder extra informatie te geven. Of ze vermelden bij een vacature marktconform salaris terwijl wij adviseren om juist het salaris te benoemen dat een potentiële medewerker echt krijgt aangeboden, want daarmee filter je al heel veel mensen. Maak concreet wat je biedt, om daardoor ook de juiste mensen aan tafel te krijgen. Anders is het verspilde energie van beide kanten. Je ziet door de krapte overigens ook rare dingen gebeuren. Waar voorheen bijvoorbeeld een horecamedewerker bijna het minimumloon verdiende, zijn er cateraars die nu 22,50 euro bruto betalen aan medewerkers. Gewoon om ze binnen te halen. Van het ene uiterste, naar het andere…’

Jullie praten over FlexxGroup 2.0…
‘We hebben eigenlijk in de afgelopen periode goed in de spiegel gekeken: wie zijn we, wie hebben we in huis, hoe zijn de processen ingericht, wat willen we met onze marketing, hoe richten we de sales in, hoe is de inrichting van onze backoffice? Dus eigenlijk alle facetten binnen een onderneming hebben we onder het licht gehouden.’

Jullie hebben ook een jobcoach aangenomen.
‘Omdat we hebben gemerkt dat we ook weleens medewerkers werven met wie later, bij opdrachtgevers, toch problemen ontstaan. Dan gaat onze jobcoach bij die mensen langs, drinkt een bakje koffie bij ze in de thuissfeer en gaat het gesprek aan. Niet alleen over werk, maar ook over privé, of ze op de juiste positie zitten, of ze liever iets anders willen doen. Bovendien hebben we de coronaperiode gehad en nu natuurlijk de oorlog in Oekraïne. Dat doet wat met mensen. Vaak is een luisterend oor al genoeg.’ 

Richten jullie je nog op specifieke branches?
‘We zetten extra in op bouw en techniek. Vanuit signalen bij diverse klanten dat zij echt mooie opdrachten aannemen, voor miljoenen aan werk, maar geen personeel hebben om het uit te voeren Daarom heeft Mitch van Bovene zich dit jaar aan FlexxGroup verbonden als businessunitmanager voor die twee branches.’ 

En dat allemaal naast je jonge gezin…
‘We hebben twee kinderen. Lara van vier en Levi van acht maanden. Ik moet eerlijk zeggen dat het met de geboorte van ons zoontje wel pittig was. Hij was erg onrustig, waardoor we zelfs een aantal keer bij de kinderarts in het ziekenhuis zijn geweest, de osteopaat en het consultatiebureau. Elk met andere adviezen, waardoor wij niet goed wisten wat het beste was voor Levi. Dus de nachtrust was ook een stuk minder. Dat heeft me wel doen beseffen dat de balans tussen werk en privé echt goed moet zijn. Het is heel cliché, maar ook heel erg waar.’

Hoe doe je dat?
‘Door tijd vrij te maken voor mijn vriendin, door af en toe een oppas te regelen. En ook met de kids lekker naar de avonturenboerderij te gaan, of naar de Efteling, of even uit wandelen in het bos. En ik vind het leuk om te varen. Ik heb een bootje in de Biesbosch waar ik regelmatig met het gezin mee weg ben, of met vrienden. Lekker het zonnetje op je bol en even nergens over hoeven nadenken.’

Dit artikel wordt u aangeboden door

FlexxGroup B.V.

De FlexxGroup is met geruime ervaring in de uitzendwereld specialist in flexibele arbeid. Wij zijn een brede HR-dienst-verlener die zich richt op uitzenden, detachering, werving en selectie en payrolling. De FlexxGroup is actief in diverse markten en segmenten. Wij hebben als uitgangspunt: het leveren van zeer hoge kwaliteit, goede service en flexibiliteit. Met onze ondernemingen kunnen wij al uw mobiliteitsvraagstukken, behoeftes aan flexibel personeel en uw vraag naar verkeersregelaars vervullen. Flexx werkt met al haar relaties en partners op een enthousiaste en gedreven manier samen. Zo bouwen wij aan een jarenlange en succesvolle relatie met onze opdrachtgevers.

Meer nieuws