Ondernemerschap

‘We willen deze markt transparant maken’

Dutchtainer - Barendrecht

De maritieme container heeft de wereldwijde handel al ingrijpend veranderd, maar blijkt nu ook voor heel andere doeleinden te gebruiken. Als mobiele verkoopkraam, garage, woning, schaftlokaal en zelfs als zwembad. Dutchtainer, een nieuwe speler op dat gebied, heeft een eigenzinnige marktbenadering.

Björn Verseput bij een merchandise-container die Dutchtainer afgelopen zomer voor het fanplein van het World Port Tournament Baseball beschikbaar stelde.

Seamed Groep

De Seamed Groep is internationaal actief in de scheepvaart, logistiek en handel. Het is nog steeds een familiebedrijf, waarvoor de basis werd gelegd door de succesvolle Rotterdamse ondernemer Willem van ‘t Wout. De diverse bedrijfsonderdelen zijn voortgekomen uit en verweven met Nirint Shipping. Die rederij onderhoudt een lijndienst tussen Europa en het Caribisch gebied. Het hoofdkantoor staat in Barendrecht. Daarnaast heeft de groep vestigingen in Bilbao, Antwerpen, Montreal, Havana, Moa en Beijing. Dutchtainer is de jongste loot aan de stam.

‘We willen deze ondoorzichtige markt vernieuwen en transparant maken’, zegt Björn Verseput strijdlustig. De 30-jarige Zeeuwse Rotterdammer is salesmanager én drijvende kracht achter Dutchtainer. Het in Barendrecht gevestigde bedrijf is dit jaar opgericht als een spin-off van 4Seas Shipping and Forwarding.

Zijn jullie containers te vergelijken met portacabins?

‘Ze zijn net zo veelzijdig, maar stoerder én beter te handlen. Een container kun je simpelweg beter vervoeren. Intermodaal zelfs: je kunt hem trucken, op de rails zetten en verschepen. Ze zijn er in diverse formaten. Die van 10, 20 en 40 voet worden het meest gebruikt.’

Hoe is het idee ontstaan?

‘Bij 4Seas hebben we veel verstand van en ervaring met containers. Dit onderdeel is binnen de Seamed Groep verantwoordelijk voor de eigen containervloot. Daarnaast verkopen, verhuren en repareren we containers voor derden. We zien dat er steeds meer toepassingen zijn voor maritieme containers.’

Noem eens een voorbeeld.

‘Voor voetbalclub AZ hebben we een merchandise-container gemaakt. Van daaruit verkopen ze tenues en andere AZ-producten. Die fanshop staat bij het stadion, maar ze kunnen hem bijvoorbeeld ook tijdelijk in het centrum van Alkmaar zetten. Het voordeel van een container is dat je flexibel bent. Je kunt hem meenemen naar evenementen, beurzen, foodtruckfestivals. Voor een bierbrouwer hebben we barcontainers gemaakt met een uitschuifbare bar en een trap aan de zijkant naar het terras bovenop. Die zetten ze door heel Europa neer op evenementen.’

Dutchtainer! Was die naam nog vrij?

‘Ja! Vreemd eigenlijk, hè? Toen we dat ontdekten, hebben we de naam dezelfde dag vast laten leggen. En meteen ook de domeinnaam. Eind september is de website klaar. In de 2.0-versie willen we ook een webshop waar klanten zelf hun container kunnen samenstellen en meteen zien wat dat dan kost. Dan heb je het over veel gebruikte toepassingen, die we zowat uit voorraad kunnen leveren.’

Doen andere aanbieders dat ook al?

‘Nee, nergens kom je prijzen tegen; alles is op aanvraag. Wij willen transparant zijn, want dat is de markt nu helemaal niet. Ik denk dat we daar vernieuwend in zijn.’

Jullie zijn meteen wereldwijd gegaan…

‘Als groep zijn we internationaal actief. Op de locaties die onze schepen aandoen, hebben we containers beschikbaar. Dat maakt het makkelijker om in die regio’s te verkopen. Onze eigen expeditietak kan het vervoer helemaal regelen. We focussen ons met name op Nederland, België, Spanje. Maar ook de Antillen zijn een belangrijk afzetgebied. Daar gebruiken ze onze containers onder meer als garages en tuinhuisjes.’

Spannend? 

‘Mooi vooral, om dat helemaal from scratch te mogen doen. Een unieke kans. Daar ben ik Hennie (Seamed-CEO Hennie Huigen, red.) ook erg dankbaar voor. Zoiets kan normaal alleen als je je eigen onderneming begint. Zo sta ik er ook in: ik werk met dezelfde inzet als wanneer het mijn eigen bedrijf zou zijn.’

Waar lig je ’s nachts van wakker?

‘Nergens van. Alles loopt zoals we voor ogen hadden. We hebben als groep ook zó veel expertise. Met z’n allen kunnen we alles aan. Dat is wel een fijne, comfortabele gedachte.’ 

Wat is nu de belangrijkste opdracht?

‘Het is nu zaak dat we veel bekender worden. Dat mensen over een paar jaar automatisch aan Dutchtainer denken als ze een gemodificeerde container nodig hebben…’

Meer nieuws