Ondernemerschap

‘Wij geven graag iets terug’

Bytesnet - Rotterdam

Het Familiehuis Daniël den Hoed. Jan-Joris van Dijk, managing director van Bytesnet, is er stil van. Het is zijn bewondering voor de Rotterdamse ondernemers die dit mogelijk maakten, in sobere pracht, op zo’n geweldige locatie in het centrum van Rotterdam. Tegelijkertijd voelen we in elke ruimte het verdriet van de mensen die er tijdelijk wonen, op een steenworp afstand van hun geliefden die in het Erasmus MC vechten voor hun leven.

Tastbaar
Jan-Joris: ‘Als we willen laten zien hoe we met Bytesnet in het leven staan, maken we dat het liefst tastbaar. In onze datacentra staat genoeg waar wij de hele dag over kunnen praten. Maar dít, het Familiehuis Daniël den Hoed, dít zijn wij ook.’

Dicht bij de bron
‘Bytesnet is voortgekomen uit een stichting met onder meer de gemeente Rotterdam’, vertelt Jan-Joris, ‘om internet en de versnelling van digitalisering aan de gang te krijgen. Dus we bedienen van oudsher veel klanten in het publieke domein. Het Erasmus MC is een heel grote  klant van ons. Die maatschappelijke verwevenheid trekken we ook door in alles wat we buiten onze business doen. We geven graag iets terug aan de sectoren waarin we ons geld verdienen. In Groningen richten we ons op onderwijs en educatie, in Rotterdam op de zorg.’

Het zwarte schilderij
Collega Michael Arbman, manager marketing & business development, vult aan: ‘Voor mij persoonlijk is dat extra bijzonder, want ik ken het Familiehuis en het Erasmus MC helaas ook van binnen. Ik was zestien jaar toen ik mijn vader verloor. Als ik hem in het Erasmus MC had bezocht en ik ging met de lift naar beneden, liep ik altijd tegen een groot schilderij aan. Net zo zwart, somber en duister als ik me toen voelde. Dat schilderij hangt er nóg. Als ik het zie, ben ik gelijk weer zestien… Tsja… Gelukkig gaat het nu weg…’

De eerste de beste
Jan-Joris: ‘Toen Bytesnet meer dan tien jaar geleden als bedrijf ontstond, was het Erasmus MC een van de eerste klanten van ons datacenter. Sindsdien zijn we met elkaar meegegroeid. Niet alleen in onze traditionele business, maar ook nu ook met high performance computing en de opslag van grote hoeveelheden onderzoeksdata; in alles wat helemaal veilig moet zijn voor alles en iedereen.’

Het Erasmus MC als klant; dat voelt óók als een grote verantwoordelijkheid

Mensenlevens
‘Het gaat dus veel verder dan een klant-leverancier-relatie’, zegt Michael. ‘We zijn letterlijk en figuurlijk met elkaar verbonden. Het verzamelen, beheren en gebruiken van data heeft een enorme vlucht genomen. Bovendien wordt de zorg voor patiënten steeds afhankelijker van IT. Ja, dat voelt zeker als een grote verantwoordelijkheid. We hebben het over mensenlevens, hè. Bovendien is het voor ons een krachtige gedachte: als je het Erasmus MC kan bedienen, welke klant kan je dan niet aan?’

Waar hebben we dit aan te danken?
Michael: ‘Onze betrokkenheid bij het Familiehuis begon met de bruiloft van Martin en Janny van Pernis. In plaats van een cadeau vroegen ze een donatie aan het Familiehuis. Het was de bedoeling dat we dat in een enveloppe zouden geven op het feest. Daar had ik overheen gelezen, dus ik maakte, privé en zakelijk, een bedrag over aan het Familiehuis. Maar die wisten nog nergens van. Dus ze bellen me met de vraag: “Waar hebben we dit aan te danken?” Vanuit dat telefoontje is het allemaal begonnen.’

Iets beters
‘Toen we echt betrokken raakten, wilden we iets beters verzinnen dan een fundraising diner waar je je relaties laat bieden op items die ze eigenlijk niet willen hebben. Iets origineels, waar we geld mee konden ophalen voor het Familiehuis én wat we zelf ook leuk vonden. Dat werd Zing je schor!

Zing je schor
‘Het is die gekke oom of tante op de verjaardagen, die eigenlijk altijd op een podium heeft willen staan’, legt Michael uit. ‘Die krijgt nu zangles, wordt in een prachtige outfit gehesen, krijgt visagie, wordt in de spotlights gezet en mag optreden met het Groot Niet Te Vermijden, toegejuicht door een volle zaal. Dat maakt zó veel los. Ook omdat iedereen weet dat de artiesten met al die mooie gekkigheid ook bijdragen aan een zo’n belangrijk doel.’

Goed én belangrijk
Jan-Joris: ‘Ik ken het alleen van de verhalen, want ik ben pas een jaar bij Bytesnet. Maar ik zie de filmpjes en hoor de verhalen. Ik ben benieuwd… Iedereen kan zien wat Rotterdamse ondernemers hebben gepresteerd door dit Familiehuis mogelijk te maken. Zonder het van de daken te schreeuwen! Maar het moet nu ook elk jaar worden geëxploiteerd. Daar dragen wij aan bij.’

Die derde komt er zeker!
Michael: ‘We hebben nu twee edities gedaan. Toen kwam corona, maar die derde komt er nu aan op 10 februari 2022! We gaan het in elk geval vijf keer doen. Daarna weet ik niet of het nog leuk is en of we de stijgende lijn kunnen vasthouden. Anders verzinnen we gewoon iets wat nóg beter werkt!’

Dit artikel wordt u aangeboden door

Bytesnet

Geeft data daadkracht!

Meer nieuws