Rotterdam

Als een raket!

Dynamice - Rotterdam

Je moet lef hebben om in een Ola-gedomineerde markt een gloednieuw waterijsmerk te lanceren. ‘We zijn geen Unilever. Onze marketingmiddelen zijn beperkt. Maar van niets iets willen maken, dat zit in mij’, zegt directeur Robert van Dommelen van Dynamice dat op de grens Rotterdam-Capelle aan den IJssel is gevestigd. ‘Ik ga door waar anderen stoppen.’ 

Het Korps

Hij is gevormd in het Korps Mariniers. ‘Als kind was ik een boefje. Ik vond het buiten interessanter dan op school. Bij het korps heb ik een tweede opvoeding gekregen. Vervolgens was ik tien jaar agent in de Millinxbuurt. In die wijk zit je als agent niet te kaarten met de buurtbewoners. Ik ken het klappen van de zweep, zeg maar.’    

Volwassen antwoord

Hij is er niet vanaf dag 1 bij betrokken. Dynamice is als ijzersterke naam bedacht door creative agency New Normal uit Rotterdam, op voordracht van drie heren die op vrijdagmiddag aan de bar zaten met een ijskoud energiedrankje. De mannen vroegen zich hardop af of zoiets niet in een ice-stick verpakt kon worden.

Dynamice energy ice-stick moest het volwassen antwoord worden op de Calippo tijdens festivals. En dus werd er gezocht naar iemand die de evenementenbranche als zijn broekzak kent. Die persoon werd gevonden in Aart Trees van R & S Communications. ‘Aart is gekend in de evenementenbranche. Hij verhuurt passende communicatieoplossingen zoals portofoons.’

Iemand met ballen

De bedenkers van Dynamice haakten een voor een af. Ze zagen er achteraf geen heil in, of wisten niet waar ze moesten beginnen om Dynamice aan de man te brengen. Aart Trees geloofde er als aandeelhouder nog altijd in. Hij ging op zijn beurt op zoek naar iemand met ballen, iemand die namens hem de kar kon trekken. Van Dommelen werd gepolst. Het spreekwoordelijke ijs hoefde niet te worden gebroken, de klik was er meteen.

Karakter is wat overblijft als niemand kijkt

Gelukkige timing

‘Ik begon bij Dynamice vlak voor de coronapandemie. Het regende annuleringen in festivalland. De timing was hoogst ongelukkig. En tegelijkertijd ook weer niet. Doordat alles stil lag, konden we het verleden wegpoetsen en opnieuw beginnen. Tijdens de lockdown zijn we op zoek gegaan naar een andere waterijsfabriek, en deze hebben we gevonden in Roermond. Samen met Dedert IJs hebben we de receptuur doorontwikkeld. Na corona hadden we een futureproof ice-stick zonder toegevoegde suikers met een verbeterde smaak en een nieuwe look and feel.’

Energieboost

Het geheim van de ice-sticks van Dynamice zit ‘m in het guarana-extract, afkomstig van de zaden uit de rode besjes van een liaanachtige plant, die groeit in het Amazonebekken in Brazilië. Guarana, rijk aan cafeïne, staat bekend als superfood en geeft een energieboost van jewelste. ‘In de Dynamice energy ice-stick zit beslist geen taurine, uitsluitend cafeïne. Én, niet te vergeten, tien extra vitamines.’

Wie Van Dommelen hoort praten, zou kunnen denken dat hij op dit vroege tijdstip al een aantal energy ice-sticks achter de kiezen heeft. De directeur, een spraakwaterijsval, loopt over van enthousiasme. ‘Ik ben niet te stoppen. Dat is mijn karakter. Karakter is wat overblijft als niemand kijkt.’ Dat klinkt ineens heel poëtisch. ‘Ik hoorde het laatst iemand zeggen, ik heb ‘m gelijk opgeschreven.’ 

De energy ice-sticks vinden dankzij de aanhoudersmentaliteit van Van Dommelen inmiddels gretig aftrek op festivals. ‘We verkopen ze in tubes, ter voorkoming van plakhanden. Als je vooraan staat bij een favoriete artiest wil je niet naar toilet moeten om je handen te wassen.’ 

Als een raket

Het assortiment is ondertussen gegroeid met Dynamice Cocktails, ice-sticks die 4,5 procent alcohol bevatten en smaken naar gin-tonic, cuba libre en mojito, en met Dynamice Zero, ijslolly’s met 3-in-1-smaken (framboos, sinaasappel en ananas) zonder toegevoegde suikers. ‘Dynamice Zero bevat geen guarana. Dat is echt bedoeld als een gezond kinderijsje. Door dit ijsje zijn er nieuwe deuren opengegaan. Indoor speelpaleizen, kinderdagverblijven, sportkantines… ze staan in de rij voor Dynamice Zero. Deze sticks in gerecyclede wikkels gaan als een raket.’ Een oplettende lezer begrijpt zijn weloverwogen woordkeuze.

Proteïne-ijsje op komst

De ambities reiken verder. ‘We zijn nu druk bezig met het ontwikkelen van een op water gebaseerd proteïne-ijsje. En we overwegen een koffie-ijsje te introduceren. We nemen dit ijsje mee naar de Anuga in Keulen, de grootste levensmiddelenbeurs ter wereld. Afhankelijk van hoeveel orders daaruit rollen, gaan we ermee de markt op.’

De Anuga heeft hem al naar Engeland gebracht. ‘Op beurzen beloof je elkaar gouden bergen. Eenmaal terug blijft het vaak doodstil. Zo steek ik niet in elkaar. Als ik je vast heb, laat ik je niet meer los. Onder het private label Furocity by Tyson Furry liggen we met Dynamice in 1.650 Engelse supermarkten. Jaarlijks gaan er drie miljoen energy ice-sticks die kant op.’

Meer nieuws