Blog Thomas Vegting (HJF Advocaten): van het kastje naar de muur
04-03-19
Een klant van Ziggo kreeg na gebruik gemaakt te hebben van een vernieuwingsactie met een beloofde tablet Huawei P7, geen tablet, maar alleen facturen, sommaties en betalingsherinneringen.
Ondanks toezeggingen ontving de klant dus geen tablet, maar facturen en sommaties. Niet onbegrijpelijk dat als een tablet is toegezegd, maar niet wordt toegestuurd, de betaling ook wordt opgeschort. De klant betaalde niet, want hij had geen tablet gekregen. Ziggo leverde niet, omdat zij niet betaald kregen. Uiteindelijk spreken partijen af dat ze de overeenkomst ontbinden. Maar hoe zit het dan nog met de openstaande facturen en de tablet?
Daarover geeft de kantonrechter een heel praktisch oordeel. In de wet staat dat in bepaalde gevallen (bij verzuim van de schuldeiser) de rechter kan bepalen dat schuldenaar, de klant van Ziggo in dit geval, onder voorwaarden zal kunnen worden bevrijd van zijn verplichtingen. En dat betekent niets anders dan dat de klant niet meer hoeft te betalen, maar dat hij dus ook geen tablet meer krijgt. Kortom, de Amsterdamse kantonrechter streept het één tegen het ander weg. Een hoop gedoe, maar eind goed al goed, al betwijfel ik ten zeerste of de betreffende klant nog ooit met Ziggo zal contracteren.
Benieuwd naar de details? Lees hier de uitspraak.
Thomas Vegting (HJF Advocaten)