Blog Wim Milder (Axoft IT & Telecom): voorkom een ramp met disaster recovery
Axoft IT & Telecom - Rotterdam
Je moet er niet aan denken: je bedrijfsserver crasht. Van belangrijke documenten tot de uitvoering van bedrijfsprocessen‒ er is niets meer te benaderen door jou of jouw collega’s. Hoe ga je verder na een dergelijke ramp? Als je gebruikmaakt van disaster recovery ben je zo weer terug op de rails. Wim Milder van partner Axoft IT & Telecom praat je er graag over bij.
Recente gebeurtenissen
‘Een corrupte, vernietigde of niet-benaderbare server is niet een probleem van eerdere tijden. In de zomer van 2023 deed zich een dergelijk probleem voor bij ProRail. De verkeersleidingspost in Amsterdam lag er voor een lange tijd uit en de systemen waren ook niet goed benaderbaar door het personeel. Door een fout in de hardware haperde ook de software, waardoor de dienstregeling figuurlijk ontspoorde. Pas na de inzet van een uitwijkpost op een andere locatie konden de werkzaamheden weer langzaam worden hervat.’
Als een trein
‘Uiteraard is de situatie van ProRail lastig te vergelijken met die van een gemiddeld bedrijf. Toch zijn er zeker genoeg overeenkomsten te benoemen. De situatie van een stukje foutieve hardware kan namelijk overal voorkomen. Er hoeft in theorie maar kortsluiting van de lokale bedrijfsserver plaats te vinden en je bedrijfsvoering staat op pauze. Dankzij disaster recovery is het mogelijk om snel weer op de rails te zijn. Dit lijkt op de overschakeling van de ProRail-verkeersleidingspost naar een secundaire locatie, maar dan sneller dan na een paar dagen.’
Belang van snelheid
‘Een bekende zakelijke term is ‘tijd is geld’. Hoewel het inhoudelijk een abstracte uitspraak is, zit er wel een kern van waarheid in. Iedere minuut dat bijvoorbeeld een klant geen gebruik kan maken van jou en jouw diensten is weer een gemiste, dure kans. In de downtime gaat deze persoon wellicht rondkijken naar een andere partij, wat je zo ook weer toekomstige kansen kost. Dit is een reden dat je bij een ramp waardoor je bedrijfsvoering is onderbroken zo spoedig mogelijk weer wilt opstarten.’
Variaties in disastor recovery
‘Er zijn meerdere manieren mogelijk waarop disaster recovery is ingesteld. Zo kun je een kopie van je werk en de bedrijfsprocessen maken met een specifieke interval. Denk hierbij aan eens per twee dagen, elke dag, tweemaal daags of een andere tijdsspanne. Een tweede optie is een live-kopie, ook wel een colocatie genoemd. Door jouw bedrijfsgegevens op een beveiligde manier bij een datacenter onder te brengen, heb je altijd toegang tot een secundaire bedrijfsomgeving en ga je door waar je was op het moment van onderbreking.’
Meer weten
Wil je graag meer informatie over disaster recovery en welke manier het beste werkt voor jou? Neem dan contact met ons op. We gaan graag met je om de tafel om de mogelijkheden te bespreken.
Wim Milder
Business Development Directeur
Dit artikel wordt u aangeboden door
Axoft IT & Telecom
Axoft begrijpt dat bedrijven en organisaties moeten kunnen vertrouwen op een zorgeloze digitale werkomgeving. Een werkomgeving die zich voortdurend aanpast aan de wensen van uw organisatie, uw werknemer én uw klanten.Bezoek onze website www.axoft.nl voor meer informatie of bel ons. We zijn bereikbaar op het nummer 088-2210800.