21-02-18

BORRIE Belastingadviseurs: met twee benen in de wereld van de klant

Nog nét geen topsport is hun vak, maar volgens belastingadviseurs Maarten Borrie en Maurice Kruidenier, beiden partner bij BORRIE Belastingadviseurs, komt het wel in de buurt.

Borrie: ‘Ons werkveld wordt steeds uitgebreider, waardoor we steeds breder moeten adviseren.’ Kruidenier: ‘Veel klanten denken dat wij wandelende encyclopedieën zijn en dat we meteen een antwoord op hun vraag hebben. Onmogelijk! Wat gisteren in de wet stond, kan vandaag alweer achterhaald zijn. Dit vak lijkt misschien statisch, maar geen dag is hetzelfde.’ 
 
Google
Borrie: ‘Een grote verandering is ook dat je als leek nu alles op Google kunt vinden. Zeven van de tien keer vind je zo misschien het antwoord, maar het gaat nét om die drie keer waarin het mis gaat. Wij zitten hier met tien fiscalisten en kijken met meerdere mensen naar een casus. Dat móet ook, want in die enorme informatiebrij moet je vaak lang zoeken naar de theoretische onderbouwing van een zaak.’
 
Hoe creatief is jullie vak?
Kruidenier: ‘Zeer! Het is niet altijd rechtdoor, het is ook vaak links- of rechtsaf. Er zitten nogal wat mazen in de wet, zoals dat in de volksmond heet. Wij verstaan daaronder: de Tweede Kamer heeft dat niet geregeld. Daar maken wij gebruik van. En dat heet dan belastingontwijking, wat gewoon neerkomt op doordacht gebruik maken van wettelijke regelingen.’ Borrie: ‘Tot tien jaar geleden was een fiscaal advies een spel tussen overheid, bedrijfsleven en belastingadviseurs. Waar we vroeger gewoon naar de wet konden kijken, is het nu veel meer een kwestie van politiek. Vroeger was het duidelijk: zo zijn de regels en zo speel je het spel, terwijl vandaag de regels vaak tijdens de wedstrijd veranderen.’ 
 
Kennis in de Kamer
Kruidenier: ‘Ik denk niet dat er veel échte fiscale kennis in de Tweede Kamer aanwezig is, terwijl politici wel van alles vinden van ons fiscale systeem. Als je dit systeem niet volledig snapt, dan kun je er ook geen uitspraak over doen.
Dat is iets waar wij in ons vak dagelijks mee geconfronteerd worden. Een belastingadvies waarmee een klant minder belasting hoeft te betalen, is bijna per definitie verdacht. Dat wordt nu als belastingontwijking gezien. Terwijl we gewoon gebruik maken van de regels die we met z’n allen hebben opgesteld.’ 
 
Weigeren jullie ook weleens een klant? 
Borrie: ‘Een tijdje terug kwam hier een meneer in een heel grote auto. Of wij hem konden helpen zijn stichting door de fiscale controle te krijgen. Ik had er geen goed gevoel bij en gaf aan dat we hem niet konden adviseren. Niet lang daarna stond hij paginagroot in de krant wegens belastingontduiking.’ 
Kruidenier: ‘Vertrouwen is essentieel in ons vak. Wij gaan vooral voor lange termijnrelaties met onze klanten en leren hen heel goed kennen. Vaak praten we relatief kort over de fiscaliteit en verder vooral over persoonlijke zaken. We weten ook hoe het huwelijk in elkaar steekt en hoe de kinderen het doen.’ 
 
Waar worden jullie echt blij van in je werk?
Kruidenier: ‘Als ik het allerbeste eruit weet te halen voor mijn klant, dan ben ik heel blij. Ons vak blijkt in de top10 te staan van beroepen die vervangbaar zijn door robots. Maar dan ga je volledig voorbij aan het creatieve aspect en de menselijke maat.’ 
Borrie: ‘De onvoorspelbaarheid van dit werk spreekt mij erg aan. Dat je ’s morgens een lijstje hebt met dingen die je vandaag wilt doen en waar aan het eind van de dag helemaal niets van gekomen is. Maar cruciaal is de omgang met mensen. Als ik niet met klanten kan communiceren, dan houdt het voor mij echt op. Het met de klant meegroeien, heeft me altijd getrokken. Samen met de klant successen vieren, maar ook samen door het dal gaan en weer naar boven komen: daar doe ik het voor!’

 

Meer nieuws