Calex richt zich op Smart Home branche
10-12-19
“Ontdek wat licht voor jou kan doen” – het motto van Calex – klinkt eenvoudig en toch zegt het zoveel. Het is een andere manier om te zeggen dat het veelzijdig en verrassend is, net als de verlichtingsoplossingen van Calex, het lampenmerk van Electro Cirkel.
Het Nederlandse bedrijf, dat inmiddels bijna 50 jaar bestaat, introduceerde als eerste gloeilampen en grote ledlampen in Europa. Deze baanbrekende innovatie heeft zijn vruchten afgeworpen: Calex producten worden nu verkocht in meer dan 100.000 winkels in heel Europa, met als gevolg gedurende afgelopen vijf jaar elk jaar een omzetgroei met dubbele cijfers.
Calex is een veteraan in de verlichtingsindustrie met tientallen jaren ervaring in decoratieve en functionele verlichting en richt zich nu op de Smart Home branche. ‘In Europa brengen mensen graag veel tijd thuis door en we zijn erg sterk op de Midden- en Noord-Europese markten’, zegt Will Smits, commercieel directeur bij Calex. Smart Home past daar voor Calex zeker nog bij, omdat de oorsprong ligt in het brengen van sfeer en comfort in het huis, gespecialiseerd in artistieke, decoratieve oplossingen die veel meer doen dan alleen verlichting bieden.
Volgens Smits is het gemiddelde aantal lichtpunten in het gemiddelde Europese huishouden meer dan 40, wat betekent dat de Europese smart home-kansen enorm zijn. ‘Als je kijkt naar het gemiddelde huishouden in Europa, zit de grootste groei in verlichting. Verlichting is het gemakkelijkste toegangspunt om consumenten de mogelijkheden met Smart Home te laten ontdekken.’
Calex in zee met Tuya
Calex hield al ruime tijd de ontwikkelingen in Smart Home in de gaten, wetende dat dat het belangrijkste voordeel is om een expert en leider in decoratieve en ledverlichting in Europa te zijn. Ze lanceerden een slim verlichtingsproduct in 2015 – een eenvoudige, op Bluetooth gebaseerde oplossing – gevolgd door een op Zigbee gebaseerde oplossing, maar de prijzen waren iets te hoog en het verbindingsprotocol moest ook wifi zijn. ‘Wi-Fi is het juiste protocol! Het is eenvoudig om verbinding te maken en voor consumenten gemakkelijk te begrijpen.’
Wetende dat ze wilden gaan voor een op Wi-Fi gebaseerde oplossing en ook hun prijs wilden verlagen, ging Calex op zoek naar een goede smart home-partner. ‘We hebben de afgelopen twee jaar met veel bedrijven gesproken, waaronder concurrenten van Tuya. Vorig jaar hebben we zelfs met sommige bedrijven meerdere keren gesproken.’ Uiteindelijk kwam de beslissing neer op één sleutelfactor. ‘We hebben Tuya gekozen om één basisreden: Ze hebben een toekomstbestendig platform’, aldus Smits. ‘Tuya kan Wi-Fi ondersteunen, maar tegelijkertijd kun je Bluetooth Mesh en Zigbee en misschien ook nog nieuwere protocollen ondersteunen. Tuya heeft een bewezen staat van dienst bij enkele grote accounts op de Amerikaanse markt die succesvol zijn gebleken.‘
Samen met Tuya ontwikkelde Calex een eigen smart home-app en begon uiteindelijk producten te verzenden met daarop het label “Powered by Tuya”. ‘De app, verpakking en de lamp zijn allemaal Calex, maar de technologie is helemaal Tuya’, vertelt Smits. ‘Het belangrijkste was dat Calex de prijs aanzienlijk kon verlagen.’ Alle mensen zijn positief geschokt door de kwaliteit van deze slimme apparaten. We hebben aangetoond dat je met een veel lagere prijs nog steeds dezelfde functionaliteit en kwaliteit kunt hebben.’
Op naar de toekomst!
‘We geloven nu dat de prijspositionering goed is om de markt te penetreren en voor grote volumes te gaan. We hebben al twee miljoen stuks op de Europese markt geplaatst, dus we zijn al in het eerste jaar nummer één met Tuya alleen al door het juiste prijsniveau’, zegt Smits. De slimme verlichtingsoplossing van 10 euro is ongeveer 300% goedkoper dan de gemiddelde prijs van de oplossingen van concurrenten. ‘Het is top kwaliteit, top functionaliteit, top connectiviteit, maar voor een eerlijke prijs.’
Calex overweegt zijn aanbod Powered by Tuya uit te breiden via nieuwe verbindingsprotocollen. ‘We zijn al in gesprek met Tuya om naar het volgende protocolniveau te gaan in het volgende jaar. Misschien Bluetooth Mesh, misschien Zigbee, maar eerst willen we de markt penetreren met wifi om de consumenten te laten wennen aan smart home, om consumenten te laten wennen aan smart homes en een grotere smart home-omgeving te maken voor de lange termijn. Wi-Fi zal altijd het instapniveau zijn. ‘
Met een wereldwijde smart home-markt die klaar is voor enorme groei, zijn de mogelijkheden onbeperkt, zolang het product slim en correct geprijsd is. ‘De verlichtingsmarkt verandert van niet-slim naar slim. Wat we altijd zeggen in de verlichting is dat je goed, beter en de beste bent. Nu geloven we dat alles van goed, naar beter, naar beste, naar Smart zal gaan. Tegenwoordig vragen veel mensen in de retailmarkt: is de lamp dimbaar of niet?' Binnenkort vragen ze: is het slim of niet?’