12-10-21 09:06

DE SPIEGEL BRENGT REDDING

Iets negatiefs ombuigen in iets positiefs. Het is een menselijk streven, een van nature ingebouwd overlevingsmechanisme, maar we moeten constateren dat het bij lange na niet iedereen is gegeven. Het vereist discipline, veerkracht, slimheid en durf. Roland van Pelt en Leonard de Lange van de FlexxGroup zijn gezegend met deze vier karaktereigenschappen.

‘Op 1 januari 2020 namen we een horeca-uitzendbureau en een evenementenbedrijf over. Een maand later kwamen de eerste coronabesmettingen in Nederland, kort daarna volgden de lockdowns. Daar zaten we samen. De enige belletjes die we ontvingen, waren afzeggingen van opdrachten’, aldus Leonard, waarop Roland aanvult: ‘Ik heb echt een potje zitten janken, dat mag je best weten…’

Toch weigeren beide ondernemers pur sang bij de pakken neer te zitten. Het coronaspook geeft Roland en Leonard de tijd om te reflecteren. Wat is er gebeurd en waar staan we nu eigenlijk? Roland vertelt: ‘Ons verhaal is net een jongensboek… We zijn in 2014 als twee zeg maar cowboys begonnen. We werkten tot 80 uur per week, pakten van alles brutaal en direct aan. We vroegen bij wijze van spreken aan de pomphouder van een Shellstation of hij nog personeel nodig had, hahaha. In 2016 hebben we alle activiteiten ondergebracht onder de paraplu van de FlexxGroup. We groeiden en groeiden. Door de coronatijd stonden we ineens noodgedwongen in de pauzestand.’

Tijd voor contemplatie dus. Wat was was. Wat is is. Maar nu waarheen? Leonard beantwoordt: ‘Toen het stof een beetje neergedaald was, namen we een communicatiedeskundige in de arm die samen met ons de Golden Circle, de why-how-what-vragen, in kaart bracht. We gingen op zoek naar onszelf. Zo kwam uit haar onderzoek naar voren dat wij de verzorgende persoonlijkheid zijn met FlexxGroup. Daar zijn we trots op. Met haar bevindingen stapten we vervolgens naar een marketingbureau.’

De opdracht van het marketingbureau is helder: FlexxGroup moet een herkenbaarder gezicht krijgen. Aan zelfreflectie geen gebrek bij Leonard en Roland, die erkennen dat de veelheid aan labels de duidelijkheid voor de klant niet bepaald bevordert. Kwetsbaarheid omzetten in kracht, de spiegel brengt redding en stilzitten is een doodzonde. 

De energieke Roland zegt: ‘Er waren te veel logo’s, te veel labels, te veel merken. We hadden mensen aan de lijn die facilitair personeel zochten en die niet wisten dat wij ook een secretaresse konden aanbieden. Dus we streven nu naar synergie: een overzichtelijke website en een heldere profilering en zichtbaarheid. Online en offline. Geloof me, dat is een vak op zich.’

Leonard: ‘We draaien de boel om. We blijven natuurlijk gehoor geven aan de wensen van een opdrachtgever, maar tegelijkertijd gaan we ook meer vanuit het aanbod werken. We bieden dus actief personeel aan. Op basis van software en algoritmes brengen we ons aanbod in kaart. Met die profielen zoeken we de perfecte match met de klant.’

Flexx moet een merk worden waar mensen gewoon bij willen horen – Roland van Pelt

Voor het verlaten van geijkte paden zijn moed en inzicht nodig. Roland kijkt op mijn verzoek nog één keer terug op de coronaperiode. Lag paniek niet als een valse kat om de hoek te wachten? ‘Eigenlijk niet, dat is misschien vreemd, maar het gaf Leonard en mij ook een mate van ontspanning en zelfvertrouwen. Ja, de strategische keuze om met een communicatiedeskundige en een marketingbureau te gaan samenwerken, was een behoorlijke investering, maar wij geloven in constructieve groei. Dus kwantitatief én kwalitatief. Flexx moet één merk worden waar mensen gewoon bíj willen horen.’

Alsof de branding, de nieuwe huisstijl en een innovatief softwaresysteem nog niet genoeg zijn, wordt ook nog eens een kwaliteitsslag gemaakt in het aanbod. Leonard: ‘Onze mensen krijgen de kans op promotie door middel van opleidingen, cursussen, omscholing of het halen van bijvoorbeeld een rijbewijs. Ze werken dus met een perspectief. En door de ontwikkelingen in de markt gaan we nu ook hoger geschoold personeel aanbieden. Groei in de breedte dus. Denk aan personeel in de zorg en door de maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming gaan we elektromonteurs aanbieden. Een geweldige uitdaging!’

Voor de foto gaan we naar buiten waar de zomerzon ons breeduit toelacht. Hotel Clipper is in aanbouw waar de FlexxGroup de facilitaire dienstverlening zal gaan verzorgen, net als in het ernaast gelegen Wings Hotel waarin het kantoor van de FlexxGroup gevestigd is. 

Daarmee is de metafoor compleet: bouwstad en groeistad Rotterdam zal zijn steigers blijven omarmen, mede door toedoen van dynamische ondernemers als Roland van Pelt en Leonard de Lange van de FlexxGroup. 

Eigenlijk verdient ieder mens het Flexx-gevoel: iets negatiefs ombuigen in iets positiefs.

Meer nieuws