‘Er zijn Chinese kinderen naar ons vernoemd’
BeGlobal - Waddinxveen
Marco Horneman en André Noordwijk komen al ruim een decennium in China om inkopen te doen voor hun bedrijf BeGlobal. In dit gesprek rekenen ze af met de vooroordelen over het zaken doen met Chinezen. ‘Als ik daar ben, kan ik in het Engels makkelijker uit de voeten dan tijdens mijn vakanties in Frankrijk.’
Ruim 90 procent van de promotionele producten van BeGlobal worden gefabriceerd in het op drie na grootste land ter wereld en dus móeten Horneman en Noordwijk wel samenwerken met Chinese bedrijven. ‘In 2007 waren we er voor de eerste keer ’, zegt Noordwijk. ‘We bezochten een beurs met leveranciers van promotionele producten en hadden geen idee waar we terecht zouden komen. Die beurs was in een krakkemikkig gebouw met veel gangen en niemand sprak Engels. Als je dan tijdens je bezoek grieperig werd en je moest naar een apotheek, was dat best een uitdaging.’
Enorme vooruitgang
‘Er is daar in amper tien jaar echt zóveel verbeterd’, vult Horneman aan. ‘Veel meer mensen spreken Engels, het openbaar vervoer is veel beter, er staan veel modernere gebouwen en eigenlijk is het zaken doen daar niet zoveel anders meer dan hier. De fabrikanten in China hebben een heel goed gevoel voor de behoefte van de markt in Europa en Amerika. Dat is heel knap. En net als in Rotterdam moet je ook daar een netwerk opbouwen. Dat kost tijd. Op de beurzen, die we twee keer per jaar bezoeken, leer je een hoop mensen kennen. En ook die mensen maken carrière. Zo hebben we twaalf jaar geleden een vrouw leren kennen die toen bij een fabriek werkte waar ze usb-sticks maken. Zij is voor zichzelf begonnen en heeft nu een bedrijf dat verschillende soorten elektronica maakt. Omdat ze kwaliteit levert én vanwege de persoonlijke relatie doen we nog steeds zaken.’
‘Er is daar in amper tien jaar echt zóveel verbeterd’
Bier en bitterballen
Het laatste voorbeeld ontkracht het vooroordeel dat het moeilijk is om met Chinese ondernemers een persoonlijke band op te bouwen. Noordwijk en Horneman nodigden de dame in kwestie en haar man zelfs uit om naar Nederland te komen. ‘Toen hebben we bier met ze gedronken in Hotel New York’, zegt Horneman met een grote glimlach op zijn gezicht. ‘En bittergarnituur gegeten’, vult Noordwijk aan. ‘Ze vonden het echt prachtig! Ze hebben drie kinderen en het is een Chinese gewoonte om kinderen op een bepaalde leeftijd ook een Engelse naam te geven zodat wij die namen ook kunnen uitspreken. Ze hebben hun oudste kinderen naar ons vernoemd. Daar lopen nu gewoon een André en Marco rond.’
Cultuur
‘Natuurlijk zijn er nog steeds tradities die je als gast moet kennen’, zegt Horneman. ‘Als je met een fabrikant gaat lunchen, is de tafelsetting bepaald. De eigenaar van het bedrijf zit altijd met zijn gezicht naar de ingang en zijn belangrijkste gasten zitten rechts van hem. Vroeger was het zo dat de ogen van de vis die je at voor de gast waren, maar dat is gelukkig voorbij. Als je daar nu over begint, kunnen ze er zelf ook hartelijk om lachen.’
Betalen met smartphone
‘Toen we tien jaar geleden met de trein in Hong Kong arriveerden liep je met je koffer boven je hoofd op het perron omdat het verschrikkelijk druk was’, zegt Noordwijk. ‘Als je daar nu met de hogesnelheidslijn vanuit Guangzhou aankomt, is alles goed georganiseerd en geordend. Het is zo modern dat je je niet kunt voorstellen dat we in Nederland ooit zover komen. Ik heb heel erg het gevoel dat ze ons aan het inhalen zijn. Werkelijk iedereen betaalt daar met zijn smartphone. Mensen hebben niet eens een portemonnee bij zich. Het is wel goed om te weten dat Google daar niet werkt, even je mail checken gaat niet zomaar. De overheid zit er nog wel op natuurlijk.’
Dit artikel wordt u aangeboden door
BeGlobal
Onze producten worden gebruikt met een doel, om een bepaald resultaat te bereiken. We beoordelen product media als onderdeel van de totale marketingmix van onze klanten. Met als uiteindelijk doel hun merken te versterken.’