Rotterdam

Gebruik LSD en laat OMA thuis

21-11-23

Column

LinkedIn, ooit bedoeld als netwerkplatform om professionele connecties te maken en zakelijke kansen te vergroten, is meer en meer veranderd in een virtueel podium voor zelfverheerlijking en veren in elkaars billen steken met superlatieven over non-items. Het aantal posts waarin mensen zichzelf prijzen en hun eigen prestaties eindeloos benadrukken, groeit exponentieel.

Kan het erger? Jazeker. Twitter, tegenwoordig X, is een arena geworden voor een eindeloze stroom negativiteit over anderen, andermans opvattingen en zelfs hun identiteit. Daar leest/luistert helemaal niemand meer naar elkaar. Dat is een wedstrijdje hard, harder, hardst schreeuwen, oordelen, kleineren, en ‘wie ben jij dan om mij te vertellen dat…’  De naam X is wel goed gekozen. De meneren, mevrouwen en they/thems ‘X’ zijn vaak niet identificeerbaar. Die zijn lekker anoniem aan het roeptoeteren en anderen aan het verketteren. Achter een scherm zijn respect en empathie snel vergeten. 

Dat is treurig en zorgwekkend want het draagt bij aan een verdeelde samenleving, aan versterking van extremisme, desinformatie en misleiding. Het kan ernstige psychologische gevolgen hebben en leiden tot stress, angst en andere mentale gezondheidsproblemen, met name bij jongeren. Het IK prevaleert boven het WIJ. Met oprechte interesse luisteren naar de ander heeft plaats gemaakt voor niet kunnen wáchten om het gesprek over te nemen en er zélf weer op en over te gaan. Het is helaas typerend voor hedendaagse ‘communicatie’. 

Hoewel ik tientallen mensen in mijn omgeving tegenkom die bovenstaande herkennen, beamen en afkeuren, zie ik zowel privé als in het bedrijfsleven dat de ontwikkeling van de belangrijke vaardigheid ‘luisteren’ wel wat aandacht mag krijgen. Eufemistisch uitgedrukt. Terwijl luisteren de hoeksteen is van effectieve communicatie. Het draagt bij aan persoonlijke en professionele groei, verbetert relaties, stelt ons in staat om situaties te begrijpen en bevordert begrip en prettige samenwerking. Het aantal keren dat ik na een zakelijk gesprek álles over mijn gesprekspartner wist maar ik geen énkele vraag retour heb gekregen, is niet meer op twee, nee tien handen, te tellen…. 

Onlangs volgde ik een opleiding tot lead-auditor ISO 9001. De ISO 9001 is een van de honderden internationale normen van ISO, de internationale standaard voor kwaliteitsmanagementsystemen in organisaties. (Bedenk me ineens dat ik nog even op LinkedIn moet vertellen dat ik weer slimmer ben geworden). 

Deze training volgde ik om bedrijven nóg beter te kunnen helpen om hun bedrijfsprocessen duurzaam te verbeteren. Het werkt als een tierelier. Een kleine maar ‘gouden’ les uit de training was de volgende. Op enig moment kwam de doorgewinterde lead-auditor en rollenspeltrainer met een heel handig ezelsbruggetje om te leren hoe je als auditor razendsnel en zo uitgebreid mogelijk geïnformeerd wordt: 

Gebruik LSD en laat OMA thuis. 

Gebruik in je gesprekken: luisteren, samenvatten en doorvragen en laat je oordelen, meningen en aannames thuis. 

Het lijkt zo simpel, maar je ervaart het steeds minder. Probeer het eens, het gaat je veel brengen. Als je dan je ego aan de kant zet en je oprechte interesse in de ander naar boven tovert, zul je zien dat je niet alleen je leven enorm verrijkt, maar ook zakelijk snel succesvol wordt. De kans is groot dat heel tevreden klanten en stakeholders dan relevante, inspirerende informatie over jou op LinkedIn gaan communiceren. Hoef je dat zelf niet meer te doen. Is bovendien veel geloofwaardiger.

Nathalie van Huet is bedrijfsadviseur en communicatiespecialist.

Meer nieuws