‘Ik doe weer wat ik het leukste vind’
23-06-19
Ooit had Olga Nuyts tien man personeel. Nu werkt de eigenaar van Enquire IT alleen. Dat bevalt haar prima. Nuyts heeft een uitstekende reputatie als specialist in de ERP-systemen van Microsoft. Haar klanten, veelal internationaal opererende MKB-bedrijven, leggen hun hele bedrijfsproces in haar handen.
Hoe ben je in de IT terechtgekomen?
‘Toen ik ruim twintig jaar geleden officemanager was, kwam ik in aanraking met Dynamics NAV, dat toen nog Navision heette. Ik vond het een interessant systeem, omdat je er de cruciale bedrijfsprocessen van een heel bedrijf mee kunt automatiseren: inkoop, voorraad, verkoop en financiën. Ik ben me erin gaan verdiepen… Toen bood iemand me een baan aan, maar na elf maanden ben ik voor mezelf begonnen in 2000. Ik wilde eigenlijk altijd al voor mezelf werken.’
Haal je voldoening uit je werk?
‘Het is zó mooi om te doen. Heel creatief: je zoekt continu naar oplossingen. Ik ben geen IT’er. De software is een hulpmiddel. Het gaat echt om de bedrijfsprocessen. Het leuke van mijn vak is dat je bij klanten de bedrijfsprocessen analyseert en ze vervolgens optimaliseert. Ik deed onlangs een opdracht bij een bedrijf dat joekels van 3D-printers verkoopt. Geweldig om te zien wat daar allemaal bij komt kijken. Dynamics NAV is toe te passen binnen elk MKB-bedrijf. Dealers hebben allerlei add-ons gemaakt voor specifieke branches en toepassingen.’
Enquire IT verkoopt zelf geen software, toch?
‘Nee. Ik help ondernemers bij de keuze van het pakket, de add-ons en eventueel aanvullend maatwerk. Daarna volgen de implementatie, het trainen van mensen die ermee gaan werken en later het onderhoud en updates. De implementatie duurt gemiddeld acht tot negen maanden. Maar voor een opdracht in Zuid-Frankrijk reisde ik twee jaar lang op en neer: elke maandagochtend heen en op vrijdagmiddag terug. Ik had bedongen dat ik wel een volledig weekend thuis kon zijn. Anders houd je zoiets niet vol.’
Is het weekend dan heilig voor je?
‘Nee hoor. Als ondernemer werk je toch eigenlijk altijd? Doordeweeks zit ik bijna alle dagen bij klanten. Dan is er geen tijd voor de administratie en de e-mails. Die doe ik dan ’s avonds en/of in het weekend.’
Je had ooit personeel maar koos ervoor zelfstandig te gaan werken…
‘Ik ben Enquire IT samen met Bart Bolkestein gestart. Op een gegeven moment hadden we een pand op het Rivium en tien medewerkers. We gingen als een speer… En toen kwam de crisis. Projecten werden uitgesteld, contracten gingen niet door… Op een gegeven moment was ik alleen maar met cijfers en liquiditeit bezig. Gelukkig heeft iedereen ander werk gevonden. We hadden de zaak natuurlijk ook kunnen laten klappen, maar dat wilde ik absoluut voorkomen. Bart en ik werken nu allebei vanuit Enquire IT, ieder met onze eigen klanten. We vinden het ook nog steeds superleuk om op een project samen te werken.’
Was dat een goede beslissing?
‘Ja, ik doe weer wat ik het leukste vind en dat is bij de klant op de vloer aan de slag zijn. Destijds was ik vooral bezig met managen, de financiën, de leaseauto’s, creditnota’s, enzovoort. Het klinkt misschien arrogant, maar niemand kan mijn klanten met zo veel passie helpen als ik zelf. Dat gaat voor elke ondernemer op, denk ik. Je stáát ergens voor. Ik wil met klanten omgaan zoals ik zelf behandeld wil worden. Ze kunnen mij dag en nacht bellen.’
IT-projecten hebben vaak de neiging vertraging op te lopen en veel meer geld te kosten dan was voorzien. Hoe komt dat?
‘Er komt vaak zó veel bij kijken. Zo’n ERP-pakket gaat de hele organisatie aan. Het is niet het implementeren van een systeem; het is het verbeteren van het bedrijfsproces. Dan heb je het over verandermanagement, met alle psychologie die daarbij komt kijken. Het bedrijf moet er ook mensen en tijd voor vrijmaken. Maar wat ook een rol speelt: leveranciers beloven zó veel… Belachelijk! Alles kan! Alleen vergeten ze erbij te vertellen welk prijskaartje daaraan vastzit. De verwachtingen komen niet overeen met de werkelijkheid. Je moet daar gewoon eerlijk in zijn!’