12-10-21 09:00

‘IK KAN NU NIET WEGLOPEN…’

N. van der Ham houdt Stadion Feijenoord veilig en stralend

Van 60 meter hoge betonnen silo’s tot enorme kranen in de Rotterdamse en Antwerpse haven. Van De Hef tot de Maastunnel en De Kuip. Voor schilders- en onderhoudsbedrijf N. van der Ham geldt: hoe groter en complexer, hoe beter. De 68-jarige Nico van der Ham staat noodgedwongen nog altijd aan het roer, nadat het gezin van zijn zoon én opvolger een ernstig auto-ongeluk kreeg.

Goed bezig

‘Je mannen zijn goed bezig, Nico!’ Rico Salomons, coördinator bouwkundige zaken bij Feyenoord, geeft Nico van der Ham een vriendschappelijke klap op zijn schouder. De twee treffen elkaar voor de Olympiazijde van De Kuip, ter hoogte van het standbeeld van Coen Moulijn. Daar gaat net een hoogwerker de lucht in om het monumentale glas-in-lood te bewerken. 
Al vijftien jaar doet schilders- en onderhoudsbedrijf N. van der Ham de betonreparaties en het schilderwerk van Stadion Feijenoord. Als ‘huisschilder’ kent Nico de kleurcodes uit zijn hoofd. RAL 7016 voor de antraciete constructie. De rode deuren en trappen? RAL 3020. De constructie van de overkapping: het zuiver witte RAL 9010, de meest gebruikte kleur in Nederlandse huiskamers.

Hoeken en gaten
Na deze zomer kan De Kuip er weer tegenaan. ‘De afgelopen jaren hebben we het hele stadion aangepakt. Nu zijn we rond’, vertelt Salomons, die al 26 jaar in De Kuip werkt. Het stadion steunt nog altijd op de constructie uit 1937. 

‘Dat kan alleen doordat we het goed onderhouden. Jaarlijks wordt het stadion gecontroleerd door ingenieurs van de gemeente. Dan komen we in allerlei hoeken en gaten, waar we bijvoorbeeld oxidatie op staal of beton constateren. Daar weten Nico’s mannen wel raad mee. Alles wat niet-constructief is, leg ik bij hen neer. Ze leveren kwaliteit en zijn flexibel. Dat is nodig, vanwege de vele wedstrijden en andere evenementen. Ik kan Nico dag en nacht bellen. 
En dan regelt hij wat ik geregeld wil hebben.’

De Hef was prestigieus, maar werken in De Kuip is het mooist

Niet meer de ladder op
‘We kennen alle ins en outs van De Kuip’, zegt Nico. ‘Alles moet perfect zijn. Je kunt hier geen hamer laten slingeren als er een dag later tienduizenden mensen komen. Rico is veeleisend, maar daar kunnen wij mee omgaan. We hebben goed personeel, dat al jarenlang bij ons werkt. Ik hoef niet meer zelf de ladder op om hun werk te controleren.’ 

Ernstig auto-ongeluk
Verder is de 68-jarige Van der Ham nog nauw betrokken bij de dagelijkse operatie. Te nauw, vindt hij, ook al deed hij in 2019 de zaak over aan zoon Niels. ‘Ik zou niet zijn gestopt, maar ik had het graag al wat rustiger aan gedaan. Maar ik kan nu niet weglopen.’ De reden: zijn zoon Niels is veel in Noorwegen bij zijn vrouw en zoon. Enkele jaren geleden kregen ze daar een ernstig auto-ongeluk, waarbij de vrouw van Niels (de dochter van oud-schaatskampioen Kees Verkerk) meerdere botbreuken in haar gezicht opliep. Niels en zijn zoon bleven ongedeerd. 

Stressvol 
‘Dat heeft veel impact op hun leven gehad’, zegt Nico. ‘Met mijn schoondochter gaat het gelukkig goed. Niels kan vanuit Noorwegen wel dingen doen en vliegt af en toe voor een paar dagen naar Nederland. Maar als ik eerlijk ben, wordt het tijd dat hij weer helemaal terugkomt. Het is stressvol en pittig om op deze leeftijd de dagelijkse leiding te hebben. Ook al stop ik vaak om twee uur ’s middags, train ik twee keer per week bij Errol Esajas en bezoek ik voor de ontspanning regelmatig Kaat Mossel of Old Dutch.’

In de geest van opa
Voorlopig buffelt Nico van der Ham dus door. In de geest van zijn opa, die in 1954 het bedrijf van zijn werkgever overnam en onder zijn eigen naam doorging. Nadat Nico’s vader kort aan het roer stond, nam Nico op 25-jarige leeftijd de zaak over. Onder zijn leiding werden de disciplines schilderwerken, onderhoud, metaalconservering en betontechniek uitgebreid. 

Het bedrijf doet uitdagende projecten, zoals conservatie van grote kranen in Oman en Baltimore. En, dichter bij huis, het stralen en conserveren van de Maastunnel, het vervangen van de coating van 

de Hef en al het schilderwerk op het Rotterdamse stadhuis, samen met R-Building. Ook ontwikkelde het als eerste in Nederland – in samenwerking met de Van Ginkel Groep – een preparaat waarmee zeer giftige en kankerverwekkende chroom-6-houdende coatings overschilderd kunnen worden. 

‘Stuk voor stuk prestigieuze projecten, maar werken in De Kuip is het mooist’, besluit Nico. ‘Ik kom bij alle wedstrijden. Als ik dan om me heen kijk, ben ik ontzettend trots dat we dit monument veilig en mooi mogen houden.’

Meer nieuws