Mobiliteit en vervoer

Jos Sollie (M. de Koning Autobedrijven): ‘We wijken niet af van onze visie en strategie’

Maas-De Koning - Capelle aan den IJssel

Jos Sollie van M. de Koning Autobedrijven zag in het voorjaar, enkele weken na de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, voldoende lichtpuntjes. Dat vertelde hij in een videomeeting met Jan Dirk Stouten, hoofdredacteur van Friends in Business. Nu het virus alweer enkele weken aan een opmars bezig is ziet Sollie die lichtpuntjes nog steeds. ‘Wij hebben ons aangepast aan de omstandigheden. Je gaat anders denken.’

Na de laatste persconferentie van premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge sprak Sollie vrijwel direct met zijn collega’s. Wat nu? ‘Ja, zo gaat dat wel. Je gaat direct met elkaar om de tafel zitten. Zo doen we dat al maanden. Wat betekent dit? Want ja, die coronamaatregelen gelden vooralsnog voor drie weken, maar gaan uiteraard verlengd worden. We hebben nog geen idee welk effect dit gaat hebben op onze branche. Althans, in welke mate. We gaan er last van krijgen, dat sowieso. Het zal, als alles voorbij is over laten we zeggen anderhalf jaar, blijvend anders zijn.’

M. de Koning Autobedrijven is dus anders gaan denken, zegt de directeur. ‘Met nieuwe activiteiten. Denk aan proefritten aan huis, auto’s online taxeren, een uitgebreidere chatservice. Veel handel presenteren wij nu digitaal, maar het blijft natuurlijk altijd mogelijk om een afspraak te maken in één van onze showrooms.’

‘We zijn ook gewoon doorgegaan met fietsenlease en ons Business Center, een afdeling die gespecialiseerd is in alle mobiliteitsvraagstukken voor de zakelijke markt. Begin maart zijn we met het Business Center gestart. We hadden ons de start heel anders voorgesteld, natuurlijk, maar we hebben toch doorgepakt. We wijken niet af van onze visie en strategie.’

Lees ook: Veerkrachtige Jos Sollie (M. de Koning Autobedrijven): 'We vinden eigenlijk dat we door moeten pakken'

De verkoop van nieuwe auto’s in Nederland bereikte in de afgelopen maanden een historisch dieptepunt, zag ook Sollie. ‘Maar we verkopen nu wel veel meer gebruikte auto’s. Het tekort aan nieuwe auto’s compenseren wij met occasions', aldus Sollie, die ook trots vertelt dat M. de Koning Autobedrijven servicepartner is geworden van Skoda.

Volkswagen ID.3
M. de Koning is dealer van Audi, Volkswagen en VW Bedrijfswagens. Dit jaar lanceerde Volkswagen de volledig elektrische ID.3. ‘De nieuwste auto op de markt. Echt het nieuwste van het nieuwste’, glundert Sollie. ‘Een onbeschrijflijk mooie auto qua afwerkingsniveau, rijkwaliteiten en ook accu. Volkswagen ziet de ID-familie (er volgen nog meer varianten) na de Kever en de Golf echt als een nieuw tijdperk… op de weg naar 0% uitstoot. Voor de ID geldt dit jaar nog een bijtelling van 8 procent. In 2021 gaat de bijtelling van nieuwe elektrische auto’s naar 12 procent, dus veel mensen maken dit jaar nog gebruik van die lage bijtelling.’

Dit artikel wordt u aangeboden door

Maas-De Koning

Persoonlijke aandacht, zorgvuldigheid en kwaliteit. Dat is kenmerkend voor M. de Koning. Met 170 gemotiveerde professionals werken wij aan één gezamenlijk doel: zorgeloze mobiliteit voor onze klanten. Kortom, u staat bij ons centraal!

Meer nieuws