Rotterdam

‘Liever samenwerken dan concurreren’

RMC - Rotterdam

Van 8 tot en met 20 augustus vindt in Rotterdam de allereerste editie van de European Para Championships plaats. Dat RMC is aangewezen als vervoerspartner stemt algemeen directeur Gerry Oosterbaan trots: ‘Het is dubbel feest: in onze eigen stad én het gaat om het vervoer van mensen met een beperking. Dat is onze core business.’

Het grootste gemeentelijke vervoerscontract van Nederland. Dan moet je wel iets in je mars hebben

Op het lijf geschreven

RMC (Rotterdamse Mobiliteit Centrale) verzorgt doelgroepen- en groepsvervoer op maat. In veel gevallen in opdracht van overheden. Zoals het Wmo-vervoer en het leerlingenvervoer. De klus bij de European Para Championships is RMC op het lijf geschreven, maakt Gerry Oosterbaan duidelijk. ‘Wij regelen graag het vervoer bij grote evenementen. Daar zijn we, eerlijk gezegd, ook goed in. Het is ons vak, we kennen deze stad door en door. Ons netwerk is groot. Dus of dat nou is met touringcars of met kleine taxi’s, gecombineerd met alle opties die daar tussenin zitten, dat kunnen wij heel goed organiseren.’ 

Ingewikkeld jaar

2023 is een stuk leuker dan 2022, stelt de directeur. ‘Dat was een ingewikkeld jaar. Door de onverwachte kostenstijgingen, de hoge brandstofprijs, de krapte op de arbeidsmarkt en meer ziekteverzuim door corona. En dan nog de problemen op Schiphol.’ 
De auto’s van RMC rijden weliswaar niet van en naar de luchthaven, maar op het Wmo-vervoer dat het bedrijf in Amsterdam verzorgt, waren de effecten zeker merkbaar. ‘Het grootste deel van het werk in Amsterdam doen we met chauffeurs die bij ons in dienst zijn. Voor de overflow maken we onder meer gebruik van ZZP-chauffeurs. Reizigers wilden vorig jaar zomer zo snel mogelijk weg uit de chaos van Schiphol. Ze betaalden gewoon 300 euro voor een taxi naar Oss of weet ik waarheen. Dus waren die auto’s niet voor ons beschikbaar.’

Reisadviezen

Het hoogtepunt van 2022 was de verlenging van het contract voor het Wmo-vervoer in Amsterdam. Voor zes jaar. ‘Het grootste gemeentelijke vervoerscontract van Nederland. Dan moet je wel iets in je mars hebben.’
‘En er werd deze keer ook best veel innovatie gevraagd. We hebben bijvoorbeeld plannen moeten aanleveren over hoe we ervoor kunnen zorgen dat er juist minder mensen gebruik gaan maken van onze taxi’s en meer mensen van het openbaar vervoer.’
‘Daarom werken we samen met OV-bedrijven en ontwikkelen we nieuwe programma’s. We gaan bijvoorbeeld ook reisadviezen geven. Wie weet gaat het met de metro wel sneller dan als iemand een rit bij ons boekt…’

Experimenteren

‘Samenwerken in plaats van concurreren dus. Overheden willen dat graag, er wordt ook wel links en rechts mee geëxperimenteerd, maar het is nog nergens lekker van de grond gekomen. Wij willen daar wél in slagen. WMO-vervoer en openbaar vervoer bijvoorbeeld. Kunnen we dat nou niet op de een of andere manier slim met elkaar versmelten?’
‘Als er per keer maar drie passagiers in zo’n grote bus zitten, dan kun je misschien beter die lijn opheffen en de mensen die er afhankelijk van zijn, gebruik laten maken van een systeem à la het Wmo-vervoer.’

Voortrekkersrol

Bij dat soort ontwikkelingen en vernieuwingen wil RMC een voortrekkersrol spelen. ‘Zo kijken we ook naar het vervoer van en naar bedrijventerreinen. Bijvoorbeeld hier in de Spaanse Polder. Ja, er gaat hier een bus, maar alleen overdag en dan twee keer per uur. Als hier ’s avonds op de centrale studenten werken, moeten we zelf vervoer organiseren. Nou lukt dat ons wel, want we zijn een vervoersbedrijf, maar het kost wel geld.’

Rotterdam Airport

Het zou slim zijn om die kosten te delen, aldus Gerry. ‘Er zitten hier natuurlijk veel meer bedrijven met hetzelfde probleem. Even verderop, op Rotterdam Airport, moeten in het zomerseizoen veel medewerkers ’s ochtends al om vijf uur beginnen. Die mensen kunnen er alleen maar komen als ze beschikken over eigen vervoer. Daar hebben wij hebben ook al een oplossing voor bedacht, met een vraaggestuurd systeem: rijden als er behoefte is en tot aan de deur.’

Mental shift

Met de personeelskrapte zou dat bedrijven moeten aanspreken. ‘Toch blijkt het lastig: vind maar eens tien bedrijven die willen starten. Uiteindelijk kost het geld, want een chauffeur en een busje is niet gratis.’
‘Maar openbaar vervoer is gesubsidieerd in Nederland. Dus ik vind dat de gemeente eigenlijk een duwtje in de rug zou moeten geven. Om een begin te maken. Als je het systeem wilt doorbreken, moet je vooral een mental shift bewerkstelligen. Bij werkgevers, maar ook bij mensen die nu uit gewoonte met de auto naar hun werk gaan.’

Dit artikel wordt u aangeboden door

RMC

Mobiliteit is vrijheid

Meer nieuws