Rotterdam

Milder geworden

Axoft IT & Telecom - Rotterdam

Wim Milder. 56 jaar. Een jongen van Rotterdam-Zuid. Een aimabele verbinder als het kan. Een begenadigd netwerker bij elke gelegenheid. Een straatvechter als het moet. Harde werker. Nieuwsgierig van aard. En business development-directeur van Axoft.

Chique functietitel hoor…

‘Normaal is dat de laatste functie bij een bedrijf voordat ze je eruit gooien. Maar ik ben het nu al vijf jaar. Ik ben het gezicht naar buiten, probeer nieuwe klanten te werven en mag me gevraagd en ongevraagd overal mee bemoeien. Dat zit sowieso al een beetje in me!’

Altijd bezig, nooit moe?

‘Nee, die vermoeidheid voel ik eigenlijk nooit. Het zit er wel hoor, want ik ben net drie weken vrij geweest en de eerste dagen van zo’n vakantie voel ik me nooit zo lekker. Dat heb ik altijd gehad. Daarna kan ik er echt van genieten en de laatste dagen voel ik dat het weer tijd wordt om aan de slag te gaan. Ik heb sowieso altijd wel een beetje onrust in me.’

Waar zit de drive?

‘Hoe je het ook wendt of keert, IT  en telecom zijn toch het hart van elke onderneming. Voor dat hart moet dus goed gezorgd worden. Dát is wat we in de kern doen. Kijk, als er pakweg tien jaar geleden een keer een storing was, pakte je je kladblok en loste je het op de een of andere manier op. Maar dat gaat in de meeste bedrijven gewoon niet meer. Als de IT of telecom niet meer werkt, ligt het stil. De zorgen daarover halen wij weg bij onze klanten.’

Hoe kwam je bij Axoft terecht?

‘Dit is pas m’n tweede werkgever. Ik ben op m’n zestiende begonnen bij Broekman. Ja, dat was hier 500 meter verderop, waar nu het Nedlloydgebouw staat. Ik werd aangenomen als huisdrukkerijmedewerker, maar na een maand had ik alleen nog maar verhuisdozen lopen sjouwen naar het nieuwe onderkomen. Dus ik dacht ze me met een smoes hadden binnengehaald als goedkope verhuizer en ze me na een maand zouden bedanken. Maar dat werd 29 jaar…’

Hoe eindigde dit?

‘Uiteindelijk kwam ik terecht in een mooie functie met strategisch-commerciële eindverantwoordelijkheid. Maar ik voelde de ziel uit het bedrijf wegstromen. Spreadsheetmanagement kwam ervoor in de plaats. Toen kwam het straatvechtertje uit Rotterdam-Zuid weer even boven water. Dan zeg je iets toch vaak wat grover dan eigenlijk goed is. En een beetje eigenwijsheid erbij… Ja, dat ging botsen en uiteindelijk moet je dan uit elkaar. Achteraf is het goed dat het me is overkomen. Maar toen deed het veel pijn…’

Nog iets van geleerd?

‘Ik denk eigenlijk nog hetzelfde als toen, kan nog steeds slecht tegen onrecht en spreek me dan ook echt wel uit. Maar ik breng het nu meestal iets genuanceerder. Milder geworden, haha. Letterlijk en figuurlijk. En Broekman is inmiddels klant van Axoft. Dat is ook een les: als je met iemand in een bedrijf botst, hoeft dat niets te zeggen over het hele bedrijf.’

Axoft was een andere wereld

‘Er werkten hier toen 25 mensen. En alle klanten zaten in een cirkel van 50 kilometer rondom de Euromast. Dat is wel andere koek dan een wereldwijde onderneming met 

1.500 werknemers. Maar ik heb me hier vanaf de eerste gesprekken met de aandeelhouders goed gevoeld. Ik kon hier m’n kennis en ervaring kwijt. Nu zijn we alweer tien jaar verder… Prachtig vind ik het! We zijn inmiddels met 70 mensen, werken op een van de mooiste plekken van Rotterdam en groeien nog steeds.’

Omdat jij overal visitekaartjes strooit…

‘Dat doe ik nou juist niet. Je komt me inderdaad op veel evenementen tegen. Maar niet met “mag ik morgen bij je op de koffie?” Ik kom elke keer met de doelstelling om twee leuke, nieuwe mensen te leren kennen. Als je dat blijft doen, dan gaan mensen toch denken: laat ik hem eens bellen. En dan moet je áltijd waarmaken wat je belooft, een goed product leveren en daarin betrouwbaar zijn. Dat hebben we goed op orde gekregen in de loop van de jaren.’

En alle ontwikkelingen bijhouden…

‘Ons vak ontwikkelt zich zó snel. Ook dat vind ik leuk hoor. Ik volg veel trainingen en congressen, en blijf permanent bezig om mijn certificering te behouden. Je moet gewoon continu blijven leren.

Ja, anderen zien me meestal op de golfbaan, bij voetbalwedstrijden of feestjes. Maar ik moet ook echt werken hoor, haha. Veel momenten aan de randen van de dag. En de avonden en weekenden.’

Ik moet ook echt werken hoor!

Dit artikel wordt u aangeboden door

Axoft IT & Telecom

Axoft begrijpt dat bedrijven en organisaties moeten kunnen vertrouwen op een zorgeloze digitale werkomgeving. Een werkomgeving die zich voortdurend aanpast aan de wensen van uw organisatie, uw werknemer én uw klanten.Bezoek onze website www.axoft.nl voor meer informatie of bel ons. We zijn bereikbaar op het nummer 088-2210800.

Meer nieuws