MEIKO en Fred vinden elkaar in hun streven naar perfectie

06-12-19

Als wereldwijd grootste specialist in vaatwas- en desinfectietechniek staat MEIKO garant voor topkwaliteit. De multinational bedient graag ondernemingen die hetzelfde niveau nastreven. Sterrenrestaurant Fred in Kralingen was dan ook de treffende locatie voor een ontmoeting tussen chef-kok Fred Mustert en Bart Jasperse, algemeen directeur van MEIKO Nederland.

Twee sterren

Een woensdagmiddag, half drie. De laatste lunchgasten verlaten restaurant Fred, napratend over het lekkers dat ze voorgeschoteld hebben gekregen. Aan de lange tafel bij de entree neemt Fred Mustert, eigenaar en chef-kok van het met twee Michelin-sterren bekroonde etablissement, een slok van zijn koffie. Bijkomen, energie verzamelen. Over een paar uur vult zijn restaurant zich weer met gasten vol hooggespannen dinerverwachtingen…

Onder een vergrootglas

De druk op Fred en zijn team is hoog, elke dag weer. ‘Als tweesterrenrestaurant lig je onder een vergrootglas’, vertelt hij. ‘Zeker in deze tijd, waarin gasten zelf online recensies schrijven, moet elk detail kloppen. Een blaadje op de grond, een vlekje op een bord of een glas; dat kan killing zijn. Daarom laat ik niets aan het toeval over en werk ik met de beste producten, mensen en apparatuur. Alles moet van topkwaliteit zijn.’

Mooie match

Bart Jasperse knikt tevreden. Dít zijn de klanten waar de algemeen directeur van MEIKO Nederland, tevens verantwoordelijk voor de regio Noordwest-Europa, graag voor werkt. De Duitse multinational bestaat inmiddels 92 jaar en levert naast de horeca onder meer aan cateraars, bedrijfskantines, ziekenhuizen, vliegmaatschappijen, schepen en boorplatforms. ‘Wij pretenderen dat we by far de nummer één zijn. Als je dan aan een kwaliteits-restaurant als Fred mag leveren, dan is dat een mooie match.’

Osmosewater

Naast de meest moderne vaatwasmachine die het servies binnen no time schoonmaakt, droogt en laat glanzen, beschikt Fred over een glazenspoelmachine met osmosewater, dat volledig ontdaan is van kalk en mineralen. ‘Dat betekent dat glazen niet meer gepoleerd hoeven te worden en bij wijze van spreken direct op tafel kunnen worden gezet’, zegt Bart. ‘Dat is goed voor de uitstraling, want blinkend servies, glaswerk en bestek draagt bij aan de beleving. Anderzijds scheelt het Fred kostbare tijd en mankracht.’

Honderden glazen

Fred: ‘Als we vol zitten, hebben we zestig mensen die vaak een acht- of negengangendiner mét wijnarrangement nemen. Voor elke gang worden uiteraard nieuw servies en nieuwe glazen gebruikt. Dan heb je het over honderden borden en glazen die moeten worden afgewassen. Dat is complex, ook omdat ons servies en glaswerk erg duur is. Dat moet goed behandeld worden, met de juiste dosering van ingrediënten. Bij MEIKO begrijpen ze dat als geen ander. Hun apparatuur is onverwoestbaar en degelijk. Als we toch een keer een storing hebben, dan worden we snel en goed geholpen. De servicemedewerkers beseffen hoe groot de impact van een storing is op een restaurant als het onze. Daarnaast merk je dat MEIKO de middelen heeft om producten telkens te verbeteren.’

Nooit als Nokia

Volgens Bart is die continue zoektocht naar verbetering een van de belangrijkste redenen dat het bedrijf zo groot is geworden. ‘Wij zijn voortdurend in gesprek met onze klanten, want wij willen het hen zo makkelijk mogelijk maken. 

Een voorbeeld: in spoelkeukens worden blessures opgelopen, omdat medewerkers continu de deuren van onze machines open en dicht moeten doen. Daarom hebben wij een machine ontwikkeld met een automatische deur, waardoor de gezondheid van werknemers vooruit gaat. De techniek verandert ook. Misschien komt er ooit een vaatwasmachine die niet eens water en chemie nodig heeft. Daar moet je nu al mee bezig zijn. Er zijn veel voorbeelden van bedrijven die de stoelleuning naar achteren hadden op het moment dat ze de grootste waren. Denk aan Nokia, dat marktleider was in mobiele telefonie maar de boot met smartphones volledig miste. Of horlogefabrikanten, die vijf jaar geleden niet zagen aankomen dat Apple nu leider is in de markt die zij honderden jaren beheersten. Dat mag ons nooit gebeuren. Nóóit!’

Nooit tevreden

Het is een filosofie waarin Fred zich herkent. ‘Er zijn gerechten die ik al jaren maak, maar die zijn nooit écht klaar. Ik denk dan: dit is top, maar kan het niet nóg beter? De jongens zeggen dan: “chef, hou op, het is perfect zo”. Maar ik ben gewoon nooit tevreden. Vermoeiend, maar dat is de aard van het beestje. Ik denk ook dat het een belangrijke reden is voor mijn succes. Stilstand is achteruitgang. Die instelling heeft MEIKO ook. Het is heel prettig om met gelijkgestemden te werken.’

Meer nieuws