’ONS WERK IS VERSLAVEND’
11-01-19
Het was een drukke bedoening voor de familie De Jong. Op de hoek van het Rodezand en de Leeuwenstraat in het centrum van Rotterdam opende de familie begin juni de sjieke The Oyster Club, terwijl twintig meter verderop, begin augustus, het modernere Café in the City zijn eerste klanten ontving.
De hoofdrolspelers zijn vader John (51) en zijn zonen Mickey (27) en Yoeri (25), die het stokje van de oude meester overnemen. Met ervaring als horecameesters in Rotterdam, Scheveningen, Amsterdam en Ibiza kennen John, Mickey en Yoeri inmiddels het klappen van de zweep. Eerstgenoemde staat al bijna veertig jaar met de theedoek over de arm en goot zijn twee jongens het vak al vanaf hun vijftiende met de paplepel in.
Kindje
Toch voorkwam dat niet het gedwongen vertrek uit het bekende restaurant The Harbour Club, twee jaar geleden. ‘Die zaak was mijn kindje en dat ben ik kwijtgeraakt’, aldus John. ‘Het heeft mij veel pijn gedaan om die deur definitief achter mij dicht te trekken, maar ik heb er gelukkig ook lering uit getrokken: niet stilstaan maar direct doorpakken!’
Steun van de jongens
‘Anderhalf jaar lang deed ik niets, terwijl ik normaal gesproken na een minuut al onrustig word. Achteraf had ik veel eerder weer met nieuwe horeca moeten beginnen. Uiteindelijk heb ik het dankzij de steun van mijn jongens weer opgepakt. Zij bruisen van de energie en nieuwe plannen, en hebben mij echt de energie gegeven om de mouwen weer op te stropen en er stevig tegenaan te gaan. Zonder hen was dat toch een stuk moeilijker geweest. Dan had ik het nooit gered…’
Unieke combinatie
Het resultaat van die vechtlust betaalt zich nu uit in de twee gloednieuwe horecagelegenheden aan de achterzijde van het WTC-gebouw in Rotterdam. Zoon Mickey is eigenaar van The Oyster Club: ‘Een sjiek restaurant met warme, donkere kleuren voor een wat ouder publiek, maar gecombineerd met een hippe sushibar voor jongeren.’
‘Tot een uurtje of tien ’s avonds kun je een lekker flesje en uitgebreid diner bij ons nuttigen, waarna de zaak langzaamaan wordt omgetoverd tot een nachtclub met feesten tot drie uur ’s nachts. We hadden er ook voor kunnen kiezen om de dj pas vanaf twaalf uur te laten draaien en door te gaan tot ’s morgens vroeg, maar op deze manier overlappen het eet- en uitgaanspubliek elkaar een beetje. Dat geeft een totaal andere dimensie dan je gewend bent.’
Reusachtige bollen
Terwijl The Oyster Club al zo’n twee maanden in bedrijf was, werd er twintig meter verderop nog hard geboord en gezaagd aan het begin augustus geopende Café in the City. Een hippe club met lichtere kleuren waar de focus nog meer op jongeren en jongvolwassenen ligt. ‘Maar eigenlijk is er voor ieder wat wils’, vertelt Yoeri, die deze vestiging onder zijn hoede neemt, tijdens een korte rondleiding op het moment dat bouwvakkers nog druk in de weer zijn de puntjes op de i te zetten. ‘Hier komen luxe zitjes, achterin een dj-booth met daarboven op de eerste verdieping een tweede sushibar. Daar kun je ook neerkijken op de langwerpige bar in het midden en de meisjes die, sexy gekleed, in reusachtige bollen in de lucht hangen.’
Dag en nacht
‘De clubs houden ons dag en nacht bezig en dat komt omdat we er nu eenmaal gek op zijn. We houden van lekker eten, drinken, ondernemen en heel af en toe willen we nog weleens uitwijken naar onderwerpen als voetballen of vrouwen. Maar verder blijft het allemaal redelijk binnen dezelfde kaders.’
Eventjes gas terug
Met de jaren komt ook het besef dat ondernemen hand in hand moet gaan met het persoonlijke leven, maar die vlieger gaat volgens de heren niet altijd op. John: ‘Het kost me totaal geen moeite om mijn jongens te motiveren, eerder moet ik ze erop wijzen af en toe ook eventjes gas terug te nemen en tijd vrij te maken voor hun privéleven.’
Gastvrijheid is tijdloos
‘Als vader zie ik ze natuurlijk ook graag genieten van hun kinderen of een lekkere vakantie.’ Mickey lacht: ‘Het is gewoon lastig om op vrije dagen die telefoon een hele dag uit te zetten, want ons werk is verslavend.
We versterken elkaar ook enorm. Yoeri en ik zijn wat meer bij de tijd wat betreft social media marketing en pa besteedt aandacht aan onze oude kernwaarden die we hoog in het vaandel hebben staan. Gastvrijheid en je best doen voor je gasten is namelijk tijdloos. Zoiets was vroeger fijn en zal over 100 jaar nog steeds fijn zijn.’