12-10-21 09:06

OP WEG NAAR DE EERSTE PLAATS

Verantwoorde groei bij BeGlobal

Ga Marco Horneman en André Noordwijk niet vertellen dat ze relatiegeschenken verkopen. Het is zó veel meer dan dat. Het ondernemersduo spreekt liever van product media of promotionele producten. ‘Een relatiegeschenk impliceert dat je iets weggeeft zonder dat je er iets voor terugverlangt. Maar in het zakenleven geef je niet zomaar iets weg. Uiteindelijk wil je er iets mee bereiken. Bijvoorbeeld loyaliteit of het versterken van je merk.’

Breder en dieper
Die bredere en verdiepende kijk op wat ooit simpelweg relatiegeschenken heette, is uiteindelijk wel wat (mede) het succes van BeGlobal heeft bepaald. De eerste zakelijke stappen maakten Marco en André toen ze nog student waren. ‘We importeerden wat glaswerk uit Tsjechië, vanuit onze studentenkamer. En later kerstpakketten, vanuit de bezemkast bij moeders’, vertelt Marco. Pas vier jaar later dachten ze ervan te kunnen leven, gecombineerd met de studiefinanciering. Inmiddels hebben ze een bedrijf met twintig werknemers en leveren ze hónderden producten voor bedrijven en organisaties als ING, The Greenery, Aegon, Koni, gemeente Rotterdam, ESA en Picnic.

Impressie van een balpen
Voordat die klanten op de stoep stonden, moesten Marco en André wel die nieuwe kijk op relatiegeschenken breed uitdragen. Alsmaar vertellen dat je er loyaliteit mee kweekt en je merk versterkt. 

André: ’In zekere zin zijn we aan het opvoeden geweest. We hebben veel onderzoek gedaan naar het effect van product media; wat het bijvoorbeeld oplevert qua naamsbekendheid. Neem een cadeautje als een balpen. Die gaat gemiddeld acht keer van hand tot hand. Dus dat betekent veel impressie. Met die wetenschap zijn bedrijven en organisaties anders naar die producten gaan kijken.’

Loyaliteit aan de thuiswerkers
Tijdens corona zag BeGlobal de klassieke productgroepen veranderden. ‘Mokken en waterflesjes verkochten we niet meer. Onze klanten gingen voor hun personeel, de thuiswerkers, allerlei dingen doen. Het werden voorjaarspakketten en Tony’s Chocolonely. Ze zagen wat een geweldige feedback ze daarop kregen, maar het duurde natuurlijk wel even voor die feedback loskwam. Dus die eerste maanden waren wel spannend voor ons.’ 

Duurzaam en netjes
BeGlobal is een bedrijf dat stáát voor de goede zaak. Duurzaamheid en de sociale omstandigheden waarin producten worden gemaakt, zijn voor Marco en André basisprincipes geworden om zaken te doen. Marco: ‘Veel bedrijven hebben al een jaarverslag maatschappelijk ondernemen. Wij werken veel met ondernemingen die alleen maar producten willen die op alle fronten verantwoord zijn gemaakt. We denken daarom goed na over wat voor materialen we in de producten gebruiken. Als we nu een handdoek laten maken of iets anders van textiel, doen we dat met organisch katoen en gerecycled materiaal.’

100 procent
Dat betekent dat ze dus ook wel eens nee moeten verkopen aan klanten die producten willen hebben uit fabrieken die niet zijn gecertificeerd. André: ‘Zo wilde een klant een keer een artikel hebben uit een fabriek die niet was gekeurd op werkomstandigheden. Het kan daar natuurlijk goed zijn of slecht, maar toch hebben wij gezegd dat we die artikelen niet konden leveren, omdat we er simpelweg niet 100 procent achter konden staan. Wij zijn al heel wat keren in China geweest. Dan weet je hoe het er aan toe kan gaan.’

Géén rotzooi
Tegelijkertijd vechten Macro en André tegen de groei van greenwashing, ofwel de groene etikettenzwendel. En met hen ook de Europese Commissie. Die stelde dat heel wat online shops zich daaraan schuldig maken. Pijnlijk soms, want BeGlobal doet alle moeite om ervoor te zorgen dat hun artikelen ‘echt duurzaam en eco’ zijn. ‘Mede door de samenwerking met IPPAG, het International Partnership for Premiums and Gifts, hebben we een tool ontwikkeld waarmee we de CO2-uitstoot van producten precies kunnen berekenen. Toen we daar zo’n zes jaar geleden mee begonnen, was dat best ambitieus, maar plastic rotzooi verkopen kan gewoon niet meer.’

Meer bekendheid, mooie groei
Hoe gewaagd soms ook, het draagt uiteindelijk allemaal wel bij aan de status die BeGlobal inmiddels in de branche heeft. Marco is trots op het netwerk dat hij samen met André, vooral in het Rotterdamse, heeft opgebouwd. ‘We krijgen meer bekendheid en groeien goed. Bedrijven komen steeds meer zelf naar ons toe. Dat komt natuurlijk ook door het internationale platform IPPAG, waar we bij zijn aangesloten. Dan word je ook een toonaangevende speler in deze markt.’

Uniek met Brandstore
‘Die respectabele positie in de markt heeft BeGlobal ook bereikt met de ontwikkeling van de eigen Brandstore voor klanten: ‘Dat is een online module waarin we voorraadbeheer van product media efficiënt maken. Hierbij verzorgen wij de wereldwijde distributie voor multinationals. We zijn voortdurend in ontwikkeling en hebben altijd de ambitie gehad om verder te groeien. We zitten nu in de top vijf van onze markt, maar natuurlijk willen we een keer die eerste plaats bereiken.’’

Plastic rotzooi verkopen kan gewoon niet

Meer nieuws