12-10-21 09:00

OPEN DEUREN

Open deuren. Je omzeilt ze het liefst zo veel mogelijk in je leven. Totdat je met twee accountants van Baker Tilly een bezoek hebt gebracht aan het hippe GewoonGers in Vlaardingen. Dan ontvouwt zich een heerlijk gesprek over open deuren. Ook in letterlijke zin. 

Rotterdamse openheid. Laten we zo de verbindende factor tussen Baker Tilly en GewoonGers maar noemen. Vrolijke gemoedelijkheid is, ondanks de nederlaag van Feyenoord op de dag vóór het interview, van meet af aan troef. Harry van den Burg van Baker Tilly legt uit waaróm we zijn wáár we zijn: ‘Wij bezoeken onze klanten graag persoonlijk. Om te voelen wat er leeft. En minstens zo belangrijk: wat dóen ze precies?’

Waarop collega Pieter Perdijk aanvult: ‘Vroeger had een accountant een nogal stoffig imago. Iemand die wel even ging vertellen hoe het allemaal in elkaar stak. Dat is old school. Naast de vereiste vakkennis komt het tegenwoordig ook aan op de soft skills, zoals empathie en psychologie: waar ligt een ondernemer ’s nachts wakker van, waar maakt hij of zij zich zorgen over?’

Robin van Houwelingen is de goedlachse technisch directeur van GewoonGers: ‘Sinds een jaar zijn wij klant bij Baker Tilly. We zaten jarenlang bij een accountant die meer een administratiekantoor was. Pieter en Harry van Baker Tilly gaan verder dan het opstellen van de jaarrekening. Een accountantskantoor dat alles weet van een mkb’er… Dat was precies wat wij zochten, gezien onze groei. Sparren heet dat toch, Pieter?’

Pieter Perdijk: ‘Dat is denk ik de kracht van Baker Tilly. In de gesprekken met onze klanten signaleren we een ambitie, een uitdaging of een vraagstuk. We bespreken dit met de klant en dan pas gaan we op zoek naar een passende oplossing. Geen standaardantwoorden, geen open deuren. Robin van GewoonGers hielpen wij met zijn uitdagingen die gepaard gingen met de sterke groei van zijn bedrijf. Nu gaan we starten om processen te beoordelen. Waar kan het proces efficiënter? Waar zitten de blind spots?’

Deskundigheid valt of staat met vertrouwen
– Harry van den Burg

Harry van den Burg vult aan: ‘Verder moet je denken aan issues op het gebied van HR, btw, juridische zaken, financiële vraagstukken, specifieke wet- en regelgeving met betrekking tot de export. Er was deskundig specialisme nodig van vakmensen. En dat leverden we. Deskundigheid valt of staat met vertrouwen. Zie je toch weer die zachte kant van ons vak.’

Bij Baker Tilly komen de mensen-mensen (vergeef me deze enige open deur) Harry en Pieter perfect tot hun recht. Pieter is vanaf zijn twaalfde al ondernemer-in-spe met zijn krantenwijk en zijn zaterdagbaan in de kassen. Hij snapt de taal van de ondernemer, voelt de eenzaamheid en de lastige hordes waarmee hij geconfronteerd wordt. Harry maakte bewust de overstap van een groot gerenommeerd accountantskantoor naar Baker Tilly om veel dichter op dat ondernemerschap te zitten. Hij prijst het directe contact met ondernemers als Robin van Houwelingen. 

Harry van den Burg: ‘Klanten kunnen mij letterlijk 24/7 benaderen. Uiteraard wacht ik niet tot de klant mij belt, maar zoek ik zelf regelmatig contact om te checken hoe het ervoor staat? Waar is hulp bij nodig? Lukt het om de ambities te realiseren? Wie wil werken bij Baker Tilly, moet wel inlevingsvermogen hebben, anders kunnen wij onze klanten niet goed bedienen.’ 

Het papier is geduldig, maar de praktijk niet. We verlaten de trendy koffiebar via een open deur in de fabriekshal, waar we een fascinerend kijkje in de keuken krijgen van het eigenzinnige GewoonGers, fabrikant van deuren, wanden en puien. I want to break free van Queen klinkt veelzeggend door de speakers. Dat vrije gevoel komt tot uiting bij de medewerkers. Hun openheid valt op. We worden door werkelijk íedereen vriendelijk begroet, een unicum in de hedendaagse snelle maatschappij. 

Robin van Houwelingen: ‘Dat geven we inderdaad iedereen binnen onze organisatie mee: vriendelijkheid. Kost niets, doet veel. In 2016 zijn we onder de naam GewoonGers begonnen. We hebben nu dik 110 mensen in dienst en leveren aan bedrijven, en meer en meer aan particulieren. De prijs-kwaliteitsverhouding is ons paradepaardje. We hadden altijd al de ambitie om te groeien, maar tot onze samenwerking met Baker Tilly hadden we niet echt een strategiedocument dat onze plannen vormgaf. Pieter en Harry hielden alle facetten tegen het licht en waren op punten ook kritisch.’

‘De accountant heeft dus toch altijd gelijk?’, luidt de vraag van de advocaat van de duivel. Pieter Perdijk lacht als hij antwoordt: ‘Ja, want cijfers liegen nooit. En nee, want op basis van de jaarrekeningen hebben wij in onze adviserende rol een meerwaarde. We geven een advies, zonder ons gelijk eraan te koppelen.’ 

Het gesprek zit erop. De openheid van Robin, Pieter en Harry deed denken aan de gatenkaasdefensie van Feyenoord, waarmee het gesprek als eerste open deur deze maandagochtend was begonnen.

Meer nieuws