Rotterdam

‘Rapportcijfer met een euroteken’

RMC - Rotterdam

‘Uiteindelijk staat in het bedrijfsleven vóór je rapportcijfer een euroteken. Zo werkt het nu eenmaal aan het einde van het jaar.’ Voordat hij algemeen directeur werd van RMC Personenvervoer, vervulde Gerry Oosterbaan vooral financiële functies. Van die ervaring heeft hij nu voordeel, merkt hij. ‘Maar een organisatie is meer dan de cijfers…’

Geen typische boekhouder

‘Alleen maar sturen op cijfers gaat echt niet’, vervolgt Oosterbaan. ‘Dat had ik vroeger ook niet zo, hoor. Zelfs niet toen ik CFO was. In die zin was ik niet een typische boekhouder. Hier bij RMC gaat een groot deel van de vraagstukken over: hoe organiseren we dingen slimmer en hoe zetten we de mensen op de juiste plek? Daar hoort tegenwoordig ook bij dat je op sommige plekken te weinig mensen hebt.’

Ambassadeursfunctie

Commercie is een ander aandachtpunt: ‘Deze organisatie moet ook voor de toekomst omzet en opdrachten verwerven. Een belangrijk deel in onze markt gaat via aanbestedingen door overheden. Maar ook bedrijven en onze omgeving moeten ons natuurlijk kennen. Ik heb zodoende ook een ambassadeursfunctie. Zorgen dat we gezien en gekend worden, is daarom ook een belangrijke taak. Dus als ik het heel simpel zou mogen zeggen, dan draait mijn werk om organisatie, netwerk, relaties en uiteraard financiën.’

Winnen en verliezen

Al die factoren komen ook samen bij aanbestedingen. RMC verzorgt in diverse steden en regio’s doelgroepenvervoer, en dan met name voor mensen die zich door hun leeftijd of een beperking anders niet of nauwelijks kunnen verplaatsen. Daarmee is de slogan ‘Mobiliteit is vrijheid’ treffend verklaard. 

Die contracten lopen doorgaans drie, vier of vijf jaar. ‘Dus het is ontzettend vluchtig. Eigenlijk is je horizon zo lang als de contracten duren. Als je een beetje serieus bedrijf bent, en dat zijn we, dan weet je dat je bij tijd en wijle weer nieuwe opdrachten vindt. Maar echt op lange termijn doorplannen is helaas best lastig. Dat heeft het verleden ook wel laten zien: 25 jaar lang was RMC geconcentreerd op Rotterdam. Vervolgens wonnen we de gemeentelijk aanbesteding in 2017 onverwacht niet. Ja, dat voelt als een verlies. En vlak daarna wonnen we hem voor het eerst in Amsterdam. Dat had je zes jaar eerder niet kunnen voorspellen.’ 

Vorig jaar werd het contract in Amsterdam verlengd. De Rotterdamse aanbesteding komt er in 2024 weer aan. ‘Als Rotterdams bedrijf gaan we daar natuurlijk weer voor!’

De tucht van de markt gaat er hier ook gewoon overheen

Eigen broek ophouden

‘Voor zo’n aanbesteding is het wel een pré als je de cijfers goed onder de knie hebt’, legt Oosterbaan een link naar het begin van het gesprek. ‘Daarvoor moet je met name je bedrijfsproces goed op orde hebben en kostenefficiënt kunnen werken. Want in heel veel aanbestedingen is de prijs uiteindelijk de doorslaggevende factor.’ 

‘Deze business is redelijk gericht op de korte termijn. Ik heb hiervoor bij bedrijven gezeten die veel meer op de lange termijn gericht waren. Dat vind ik wel een groot verschil. Kijk, de tucht van de markt gaat er hier ook gewoon overheen. Wij moeten gewoon onze eigen broek ophouden.’

Vervoerspartner

RMC was afgelopen augustus de officiële vervoerspartner tijdens de European Para Championships in Rotterdam. Vooraf vertelde Gerry Oosterbaan in dit magazine al trots te zijn op die samenwerking omdat het evenement in de thuisstad van de personenvervoerder was en het ging om met mensen met een beperking. ‘Dat is onze core business.’ 

Achteraf is hij nóg trotser: ‘Het was vele malen groter dan ik vooraf had gedacht. Twee weken lang hebben we alle sporters en begeleiders en vervoerd. Daarbij rekening gehouden met de fysieke beperkingen van de sporters. Dat maakte het wel wat complexer.  Alle bussen en touringcars moesten bijvoorbeeld geschikt zijn voor rolstoelen.’

Rotterdam had de Europese primeur met dit multisportevenement. In tien paralympische sporten kwamen 1.500 deelnemers uit 45 landen in actie.

Prestatie van formaat

Het epicentrum was Ahoy. ‘Dat zat helemaal vol met allerlei sporten. We hadden daar een soort van commandocentrum ingericht om alles te regelen en te plannen. Dat is fantastisch verlopen. Vooral dankzij al de collega’s die eraan hebben meegewerkt. Op de planning heeft een aantal van hen gewoon vijftien of zestien dagen achter elkaar doorgehaald, van half zeven ‘s ochtends tot half twaalf ‘s avonds. Een prestatie van formaat.’ 

Om zijn dankbaarheid daarvoor uit te drukken, trakteerde Oosterbaan het planningsteam op een BBQ bij hem thuis.

Dit artikel wordt u aangeboden door

RMC

Mobiliteit is vrijheid

Meer nieuws