14-07-22

Robert Jan van Leeuwen (0to9): ‘Iedereen wordt geboren met een set aan waarden’

0to9 Values-Driven Creativity is een organisatieadviesbureau dat met cultuur- en communicatieprogramma’s het arbeidspotentieel binnen bedrijven verbetert. ‘Elk mens wordt geboren met een set aan waarden en dat zijn de drijfveren van je gedrag. Die kun je meten; dat zijn feitelijke punten als diagnose, dus wij doen meer dan een pleister plakken’, vertelt Robert Jan van Leeuwen.

Werken en communiceren vanuit waarden

Elk mens heeft waarden die de drijfveren zijn van zijn of haar gedrag. Een organisatie kun je zien als de optelsom van ál die drijfveren. Robert Jan legt uit dat die waarden de organisatiecultuur vormen, het deel van de ijsberg dat onder water zit. ‘Aangezien dat het grootste deel is, is het super waardevol om te weten wat je medewerkers bezighoudt. Dan begrijp je zaken als ziekteverzuim, weerstand, uitstroom of transformatiebereidheid veel beter. Als je deze waarden meet en vertaalt naar je communicatie (de zichtbare bovenkant van de ijsberg), dan ben je onderscheidend. Zo creëer je een gezamenlijk doel binnen de organisatie.’

Robert Jan vervolgt: ‘Wat er bij ons na een onderzoek uitkomt is entropie. Dat staat voor benut versus onbenut arbeidspotentieel. Wij kijken vooral naar de waarden die uit het onderzoek komen. Wij zien bijvoorbeeld dat sturen op kostenreductie weerstand geeft. En dat de taal van de manager bij dit soort situaties van groot belang is.’

Een voorbeeld van onderzoekstools is het Organisatie Waarden Onderzoek (OWO). Voor een tipje van de sluier kun je alvast een gratis Persoonlijk Waarden Onderzoek (PWO) doen; dit is de persoonlijke versie van het OWO. Voor meer informatie check je de website.

Bekijk het interview met Robert Jan tijdens de businesslunch bij restaurant Finca:  

Meer nieuws