Rotterdam

The American way

PLG Concepts - Rotterdam

Expert aan het woord

Sales en marketing spelen essentiële rollen in het succes van elke organisatie, hoe groot of klein die ook is. Helaas zenden we middels digitale communicatie bijna allemaal dezelfde berichten. Zorgt dat nou voor groei en succes?

Online vindbaar zijn, is natuurlijk erg belangrijk. Maar veel bedrijven die online zijn gestart en groot geworden, openen nu outlets om ook dichter bij de klant te zijn. Hieruit blijkt dat we dus beide willen. Doen we dit dan ook? 

Klantrelaties zijn van levensbelang voor elke onderneming. Vanuit die relatie kan je je je klant beter begrijpen, hierop je aanbod aanpassen en een grotere klanttevredenheid realiseren. Deze klanttevredenheid kun je weer inzetten om je digitaal zichtbaar te maken. Hierdoor versterk je je branding met als gevolg dat je meer omzet genereert. 

De innovatie die nodig is in elke onderneming, stimuleert de sales als de juiste marketing hierop is afgestemd. Marketing is voor velen een grote kostenpost en holistisch als we het old fashion aanvliegen. 

Mijn ervaring is dat the American way succesvol kan zijn. Dit doen we in Nederland vaak niet, omdat normaal doen al gek genoeg is. Tegelijkertijd kijken we met z’n allen graag naar de excentrieke belevenissen van onze influencers. Onze klanten, op welk niveau dan ook, spiegelen zich hieraan. Deze trends kunnen de bron zijn voor innovaties in je bedrijf.

Een van mijn ervaringen betreft de European Paralympische Spelen in Rotterdam. Hier zijn we samen met de organisatie all the way gegaan. Met succes. Van vrijwilligers, arbitrage, goodie bag, mascotte tot en met de merchandise. Alles in de lijn van het evenement. Dit resulteerde in een geweldige branding en uiteindelijke omzetten. 

Een ander voorbeeld is de KNBSB. Hier maken we naast de kleding van de honkballers ook de merchandise, en doen we de verkoop daarvan en de communicatie hierover. We zorgen dat ze on trend zijn en dus met verschillende collecties werken. Door de investering in de sales en marketing wordt de voetprint steeds duidelijker en groeien we samen naar mooie omzetten. 

Samen is natuurlijk het magische woord in sales en marketing. Want je kunt namelijk alleen maar creatief en innovatief denken en ontwikkelen als je het samen doet, met leuke klanten. Alleen dan maak je succesvolle campagnes en strategieën om de aandacht van klanten, sponsoren of leden te trekken.

Uiteindelijk heeft het bovengenoemde impact op de samenleving. Door het verspreiden van positieve boodschappen creëer je bewustzijn voor de onderneming en/of belangrijke maatschappelijke kwesties. 

Vaak volgt de vraag hoe dergelijke investeringen zich terugverdienen. Sales is heel duidelijk meetbaar voor veel bedrijven. Marketing minder goed. 

Ik denk dat in ieder jaarplan van elk bedrijf de eerste vraag moet zijn: hoe zorgt onze marketingafdeling ervoor dat sales succesvol is? Uiteraard wordt de overeenkomstige vraag aan sales gesteld. Beide zijn hiervoor verantwoordelijk. Hierdoor ontstaan mooiere successen en bedienen we de klanten beter. 

Blijven doen wat je deed, is krijgen wat je kreeg, dus hoogste tijd voor verandering in sales en marketing!

Laurain Engel-te Riet general manager en eigenaar PLG Concepts B.V.

Dit artikel wordt u aangeboden door

PLG Concepts

“We don’t only make things beautiful. We make them work”

Meer nieuws