31-05-17

Tweede leven voor 101-jarige tramremise Kleiweg

Op 30 mei is het laatste deel van de staalconstructie van de werkplaats van de RET aan de Kleiweg getransporteerd naar Goes-Borsele. Daar krijgt de hal uit 1916 een plek bij Stichting Stoomtrein Goes-Borsele.

De tramremise aan de Kleiweg kent een lange geschiedenis in Rotterdam. De bouw van de werkplaats als fabriek voor meubelen en spoorwegmaterialen begon in 1916 in opdracht van Allan&Co, een van drie producenten van spoorwegmaterialen in Nederland. Het bedrijf leverde tot zijn opheffing in 1959 vele trams en treinen aan Nederlandse en buitenlandse bedrijven en daarnaast nog luxe inrichtingen voor schepen en woningen. Door de jaren heen is de werkplaats uitgebreid en verbouwd.

Remise

Nu ongeveer 100 jaar na het bouwen van de werkplaats was deze niet meer geschikt voor de onderhoud van de huidige grotere voertuigen van de RET. Nieuwbouw is noodzakelijk.

Paul Lorist, directeur techniek bij RET is tevreden dat het gebouw blijft bestaan, zij het op een andere locatie: ‘Dit gebouw was kenmerkend voor onze remise en is daarmee van historische waarde. Het is belangrijk om onze geschiedenis te koesteren; dus ik ben dan ook blij met het tweede leven dat ons gebouw krijgt in het stoommuseum!’

Verplaatst

De centrale hoge hal wordt verplaatst naar het terrein van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele waar een spoorwegbedrijf uit de jaren ‘30 getoond wordt. De hal wordt gebruikt voor het stallen van treinen die door Allan&Co geproduceerd zijn.

Ook de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (mobiliteit en cultuur) is blij met deze oplossing: ‘Door het verplaatsen van de hal naar Goes-Borsele is het mogelijk om op de locatie van de Kleiweg de traditie van het onderhouden van trams en metro’s voort te zetten, terwijl de historische bebouwing voor iedereen te bewonderen is op een andere locatie.’

In de laatste maanden is de bebouwing rondom de hoge hal van de werkplaats zorgvuldig verwijderd zodat het gebouw de komende weken gedemonteerd en getransporteerd kan worden. Deze hal wordt vervolgens in Goes weer opgebouwd.

FOTO'S: RICK KEUS

Meer nieuws