18-09-17

‘Vanaf de dag dat ik voor mezelf begon, voelt het niet meer als werken’

Zes jaar geleden startte Patrick Krebbekx met succes het bedrijf European Business Network
Facilitation. 

Krebbekx begon zijn carrière als planner bij een transportbedrijf in Stolwijk. Daar werkte hij zich in 24 jaar op tot in het managementteam. In 2010 verloor het bedrijf zijn grootste klant en moest Krebbekx in de crisis op zoek naar nieuwe klanten. Dat was niet makkelijk, want veel bedrijven bleven hun vaste transporteur trouw.

Platform
‘Het roer moest om! Ik richtte een platform op waar de hele logistieke keten bij elkaar werd gebracht. Om van elkaar te kunnen leren. Denk hierbij aan logistieke bedrijven, verzekeraars, declaranten en de overheid. Dat concept bestond toen nog niet. In eerste instantie leverde het weinig op, maar ik kreeg toch de tijd om het verder uit te werken in een succesvol verdienmodel. Toen dat eenmaal was bereikt, gunde mijn voormalige werkgever me de kans om voor mezelf te beginnen. Ik mocht een jaar lang mijn werk daar afbouwen en EBNF opbouwen. Toen me dat werd verteld, sprong ik een gat in de lucht.’

Geen discussies thuis
‘Tegen mijn vrouw zei ik altijd al dat ik graag iets voor mezelf wilde neerzetten. En nu kreeg ik dus die kans. Thuis heeft dat nooit tot discussies geleid, want ik behield mijn salaris en had een stok achter de deur. Vanaf de dag dat ik voor mezelf begon, heb ik nooit meer het gevoel gehad dat ik moest werken.’

Kwaliteit als spoorboekje
EBNF begon als platform, maar er vond een omslag plaats. ‘Ik merkte dat veel bedrijven op het platform vragen hadden over hun kwaliteitswaarborging. Door me hierin te verdiepen en uiteindelijk te specialiseren, raakte ik de juiste snaar.’ 
EBNF doet dit door de kwaliteit als spoorboekje langs een bedrijf te leggen. Vervolgens kunnen alle haltes genomen worden om de benodigde verbeteringen in de bedrijfsvoering aan te brengen. Bijvoorbeeld door certificeringen, maar EBNF gaat het liefst verder de diepte in.

Meten is weten
Een klant heeft door middel van een softwarepakket altijd inzicht in de vooraf besproken kwaliteitsindicatoren. Hierdoor ontstaat direct de bewustwording die kwaliteitsverbeteringen mogelijk maakt. In de implementatie vindt Krebbekx de verdieping waar hij blij van wordt. ‘We helpen onze klanten om beter te functioneren, dus iedereen zit in een positieve flow. Onze medewerkers helpen maximaal twee of drie bedrijven tegelijk, om echt een verlengstuk van zo’n bedrijf te kunnen zijn. Zij communiceren vooral met de directies van bedrijven om te komen tot echte strategische verdieping.’

Rooskleurige toekomst
‘We zijn bijna zes jaar bezig met kwaliteits­verbetering. Dat is mijn grote hobby, want alles wat we ontwikkelen, helpt ook echt. De trajecten die we begeleiden, zijn vaak langlopend, want om bij elke halte van het spoorboekje te stoppen, kost nu eenmaal tijd.’
‘Uiteraard heb ik ook mijn neus weleens gestoten door investeringen te doen die simpelweg niet renderen. Tja, dan kies ik voor de korte pijn, pak mijn verlies en ga weer vrolijk door. Inmiddels hebben we vier medewerkers in dienst en de toekomst ziet er rooskleurig uit. We groeien gestaag, maar niet exponentieel. Dat wil ik ook niet, want ik wil dat de medewerkers toegewijd blijven aan een beperkt aantal klanten.’

Vakantie
‘Toen ik nog in de transportsector werkte, was het gebruikelijk om zes dagen per week bereikbaar te zijn, ook tijdens de vakanties. Nu gaat in de vakantie mijn telefoon ook de hele dag door, maar het bezorgt me geen stress. Ik doe namelijk wat ik leuk vind en doe dat graag ook even tussendoor als ik vrij ben.’
‘Ik heb vrijwel geen tijd meer over voor andere hobby’s dan mijn werk, maar dat vinden zowel ik als mijn gezin geen enkel probleem. Mijn vrouw en ik zijn laatst samen lekker wat dagen op pad geweest. Ik kan als ondernemer tenslotte ook iets makkelijker schuiven in mijn agenda dan toen ik nog in loondienst was. Dat blijf ik wel volhouden tot aan mijn pensioen!’

Meer nieuws