26-05-21

‘ZOEK JE GELUK!’

‘B.made is het grootste geheim van Rotterdam. Nog veel te weinig mensen weten wat wij doen’, zegt Leon Steijn. De algemeen directeur van de Rotterdamse full service digital marketing agency is trots op zijn medewerkers én op de unieke combinatie van content en techniek onder één dak. ‘Wij maken echt heel mooie dingen.’

De snelle wereld van de corporates

Zelf ontdekte Leon Steijn (1974) het geheim in 2019. Op 1 november van dat jaar kwam hij bij B.made. Hij had bij grote bedrijven gewerkt en maakte daar snel carrière. ‘Ik zat vijftien jaar in de marketing voor achtereenvolgens tabak, voedingsmiddelen en sportkleding. Als marketingmanager, verantwoordelijk voor Nederland en later Europa.’

In 2013 nam hij afscheid van de snelle wereld van de corporates en het grote geld. ‘Ik was vaak van huis en reisde heel Europa door. Ik had mijn carrière de overhand laten nemen. Je zit in een flow, zowel qua functies als salaris. Maar als je me vroeg wat ik nou écht leuk vond? Dat waren mijn kinderen, mijn gezin. Maar daar had ik eigenlijk geen tijd voor. Toen heb ik heel rigoureus gezegd: dit wil ik niet meer, ik ga terug naar de basis.’

Serieuze stap terug

Leon werd senior consultant bij een klein, traditioneel PR-bureau. Dat hielp hij transformeren tot een succesvol communicatiebureau. ‘Het was een serieuze stap terug, maar het heeft me geen windeieren gelegd: ik ben er directeur geworden. Veel belangrijker was echter dat ik weer energie kreeg van wat ik deed en doe.’

‘Dat is ook wat ik mensen meegeef: zorg dat je je werk leuk vindt, dat je er energie van krijgt. Je komt hier vijf dagen per week. Als ik iemand hoor zeggen: “Gelukkig, morgen is het weekend”, denk ik: natuurlijk is het weekend leuk, maar het duurt maar twee dagen. Zorg liever dat je de hele week plezier hebt in wat je doet.’

Ruimte

‘Daarom ben ik ook zo blij met mijn kans bij B.made. Je moet mij ruimte geven. Ruimte om ergens naar toe te werken met mensen. De eigenaren, Richard Schot en Jan Smit, zijn zelf niet dagelijks aanwezig en geven mij het vertrouwen om totaal verantwoordelijk te zijn voor de dagelijkse operatie.’

‘Door corona mis ik de gezelligheid op kantoor’

Ik zet een stip op de horizon en daar gaan we naartoe. Sommigen zullen zich daar goed bij voelen, anderen misschien niet. Daar is ook niets mis mee. Ik stimuleer dat zelfs: zoek je geluk, zoek iets wat bij je past. Hopelijk is dat hier. In de afgelopen anderhalf jaar zijn er maar drie mensen weggegaan.’

Voor een peoplemanager is corona een crime. ‘Mijn grootste wens is dat iedereen weer op kantoor mag werken. Niet zozeer omdat ik hen dan beter zou kunnen aansturen, maar vooral omdat ik de gezelligheid mis. We hebben zo’n hechte groep.’

Grote veranderingen

De hand van Leon is inmiddels goed merkbaar bij B.made. De dienstverlening is uitgebreid, de kwaliteit daarvan verbeterd en ook het aantal klanten en de omzet nemen flink toe.

‘We hebben veel innovaties doorgevoerd. Vernieuwing en uitbreiding van de dienstverlening ook, vooral gericht op beleving rondom communicatie. Denk aan animaties, social media en 360˚-fotografie. We hebben ook een studio gebouwd, die volop gebruikt wordt door klanten.’

‘We maken communicatie persoonlijk’

‘We kunnen alles zelf doen. Een website of app maken én vullen, en vervolgens door social media-posts voor bezoekers zorgen. Content gedreven door techniek is de toekomst. Data worden daarbij steeds belangrijker. Met name voor effectieve communicatie. Wij maken communicatie persoonlijk: we snappen wie de bezoeker van een website is en dus krijgt hij of zij een website te zien die is aangepast aan zijn of haar interesses.’

Besef van eigen kracht

‘Dat we content en techniek onder één dak hebben, is uniek. De kracht daarvan moeten we ook zelf nog beter gaan beseffen. Als marketeer liep ik er vroeger telkens tegenaan dat ik fantastische ideeën had om merken tot leven te laten komen, maar mijn reclamebureau vond het lastig om dat aan de technische mensen uit te leggen. Dus deden we het uiteindelijk maar weer op de manier zoals we het altijd al hadden gedaan. Hier kennen contentmakers en technische mensen elkaar, vormen ze teams en werken ze wel samen.’ 

Meer nieuws