Innovatie

Onderzoek: voorlopers in AI presteren beter

09-05-23

Drie op de vier bedrijven ziet kunstmatige intelligentie als een essentiële investering voor betere prestaties en operationele veerkracht. Dat blijkt uit Reinventing Enterprise Operations, een onderzoek uitgevoerd door Accenture.

Voor het rapport ondervroeg het internationale organisatieadviesbureau (met hoofdkantoor in Dublin) 1.700 leidinggevenden uit twaalf landen en vijftien sectoren. Artificial intelligence (AI) wordt door veel directeuren en managers gezien als de sleutel tot operationele veerkracht en concurrentievoordeel. 90 procent van de ondervraagde leidinggevenden past AI al toe om hun bedrijven wendbaarder te maken in een dynamische markt.

Het belang van AI voor bedrijven

In Reinventing Enterprise Operations zijn organisaties beoordeeld op basis van zes criteria voor operationele volwassenheid. Het gaat om AI, data, processen, talent, samenwerking en stakeholder-ervaringen.

Slechts 9 procent van de bedrijven blinkt uit in alle criteria. Dat legt die bedrijven geen windeieren. Het leidt volgens Accenture tot opmerkelijke resultaten: gemiddeld 1,4 keer hogere operationele marges, 42 procent snellere innovatie, een verbetering van 34 procent in duurzaamheidsprestaties en 30 procent hogere tevredenheidsscores dan bij hun concurrenten.

Drijvende kracht

“AI is de drijvende kracht achter een nieuwe golf van innovatie en groei, waardoor bedrijven zich kunnen onderscheiden in het huidige digitale landschap”, zegt Nicole van Det, Country Managing Director bij Accenture Nederland. “CEO’s moeten nu handelen om het potentieel van AI te benutten door digitalisering te versnellen, operationele veerkracht op te bouwen en toekomstgerichte groeistrategieën te ontwikkelen. Het uiteindelijke succes van een organisatie hangt af van de effectieve integratie van technologie, talent, data en processen om concurrerend te blijven in deze snel veranderende wereld.”

Vijf stappen om prestaties te verbeteren met AI

Accenture adviseert leiders vijf stappen om prestaties te verbeteren:

1) Verrijk AI-ervaringen: ontdek innovatieve toepassingen om de ervaring van werknemers en klanten te verbeteren.

2) Maximaliseer datagebruik: formuleer een duidelijke strategie voor het creëren, verzamelen en verrijken van data en minimaliseer vooroordelen voor effectievere besluitvorming.

3) Optimaliseer processen: evalueer huidige processen, pas AI-gestuurde inzichten toe voor verhoogde efficiëntie en simuleer veranderende scenario’s om verbeteringen te perfectioneren.

4) Creëer een adaptieve personeelsstrategie: bied werknemers technologiekeuzes die aansluiten bij hun behoeften en bevorder flexibiliteit.

5) Adopteer een 360°-benadering: bevorder holistische waardecreatie door gebruik te maken van datagestuurde inzichten van klanten, werknemers en ecosysteempartners.

(foto sdecoret/AdobeStock)

Meer nieuws