‘Medewerkers barsten soms in huilen uit’

30-10-20

Overstappen naar nieuwe bedrijfssoftware, dat is toch makkelijk zat? Niet dus! Volgens Olga Nuyts (52), oprichter van Enquire IT, kan de impact van IT-veranderingen op medewerkers gigantisch zijn. ‘Een nieuw systeem kan mensen slapeloze nachten opleveren.’

Stroperig
Het gesprek met Olga vindt plaats in haar huis in Rotterdam, haar vaste werkplek in coronatijd. ‘Ik ben sinds 9 maart niet meer bij klanten op locatie geweest. Alles gaat op afstand, wat in mijn vak niet altijd fijn is. Ik kan nog steeds dezelfde kwaliteit leveren, maar het gaat allemaal veel stroperiger. Ik kan iemands beeldscherm overnemen om uitleg te geven, maar het is bijvoorbeeld moeilijker om twijfel bij iemand te herkennen.’

Karakter
‘Die stroperigheid past niet bij mij. Sommige mensen vinden het heerlijk om thuis te werken, maar ik word er weeïg van. Ik mis het om op locatie te zijn bij mijn klanten en het gemak waarmee je mensen iets kunt vragen. Ook de drukte mis ik, want ik heb nu minder projecten. Ik ben op mijn scherpst als ik het druk heb. Dan lijkt alles vanzelf te gaan.’

Vrolijk
Olga is gespecialiseerd in het softwarepakket Microsoft Dynamics NAV. Ze verkoopt dit niet zelf, maar richt het systeem in en traint de medewerkers die met het programma gaan werken. ‘Hen blij maken, daar doe ik het voor. Ik denk niet als een manager, maar als een gebruiker. Hun dagelijkse werkzaamheden moeten makkelijker en fijner worden. Ik word er heel vrolijk van als dat lukt.’

Spanning
De invloed van veranderingen in de bedrijfs-IT op medewerkers wordt vaak onderschat. ‘Mensen kunnen soms niet slapen van de spanning, omdat ze de volgende dag met een nieuw systeem moeten werken. Sterker nog, mensen barsten soms in huilen uit. Aan mij dan de taak om mensen op hun gemak te stellen en stapje voor stapje te begeleiden. Tegelijkertijd weet ik: niet iedereen wil hulp. Soms willen mensen niet dom overkomen.’

Mensen meekrijgen
‘Medewerkers vertrouwen geven en ze in hun waarde laten, is heel belangrijk. Er zijn consultants die, als ze net binnenkomen bij een bedrijf, hard oordelen over de werkwijze. Ja, die kan soms behoorlijk inefficiënt zijn. Maar de mensen op de werkvloer kunnen daar niets aan doen. Die hebben te horen gekregen dat het zo moet en stoppen elke dag bloed, zweet en tranen in hun werk. Als iemand dat belachelijk komt maken, krijg je de mensen niet mee. Terwijl dat heel belangrijk is als je iets wilt veranderen.’`

Vooroordelen
Over oordelen gesproken: daar heeft Olga zelf ook wel eens mee te maken. ‘Het begin van een project kan soms best moeizaam zijn, als vrouw in een mannenwereld. Al zal niemand dat hardop zeggen, het komt voor dat iemand me bij de kennismaking de tent uit zit te kijken. Gelukkig duurt dat nooit lang. Ik trek het me ook niet aan. Ik doe gewoon m’n werk en dan komen ze er snel genoeg achter dat ik goed ben in wat ik doe. Daar twijfel ik nooit aan. Daarvoor zit ik te lang in het vak.’

Magazijnplastic
Inmiddels is het bijna 25 jaar geleden dat Olga de IT-wereld binnenstapte. ‘In 1996 begon ik als consultant in loondienst. Ik kreeg met veel klanten al snel een goede band. “Kunnen we Olga weer krijgen?”, vroegen ze bij nieuwe projecten. Ik heb meegemaakt dat op mijn laatste dag mijn auto helemaal was ingepakt in magazijnplastic, omdat ze niet wilden dat ik wegging.’ 

Droom
In 2000 richtte ze samen met Bart Bolkestein, die nog steeds mede-eigenaar is, Enquire IT op. ‘Het is niet zo dat ik van kinds af aan al wist dat ik de IT in wilde, maar ik heb wel altijd de droom gehad om ooit voor mezelf te beginnen. Dat kwam door mijn vader. “Waar je ook werkt, doe alsof het je eigen zaak is”, zei hij altijd.’

Masker
‘Ik toon mijn emoties makkelijk, ik heb nooit een masker op. Dat betekent ook dat ik keihard kan zijn als het moet. Ik verwacht ook zeker commitment van de klant. Ik heb wel eens iemand nodig gehad die de hele dag in vergaderingen zat. Het ging maar door. Ik heb toen zwaaiend en gebarend de vergadering onderbroken. “Wie ís dit”, vroegen die mensen zich af. Inmiddels behoren zij tot mijn meest trouwe klanten en hebben wij een super samenwerking. Daar ben ik heel trots op!’

Meer nieuws